Paradiso klapcaravan en het zomerkamp voor bleekneusjes

Het CODA museum in Apeldoorn exposeert over 150 jaar vakantievieren op de Veluwe en over schilders die door het gebied geïnspireerd raakten.

Rondlopen op de tentoonstelling ’Vakantie op de Veluwe’ is een feest der herkenning. Voorwerpen, beelden, geluiden en geuren roepen het ouderwetse, onbezorgde vakantie vieren tot leven. Snuif de tijdgeest op in de Paradiso klapcaravan van Apeldoornse makelij. Voor sommigen zal oog in oog staan met dit kampeermiddel, ingericht volgens de mode van de jaren zeventig, griezelen betekenen, anderen zullen genieten van dit kijkje in het verleden. Een jongere generatie zal giechelen om die overdaad aan bruin en oranje van tentdoek tot veldfles en van beschuitbus tot klapstoel. Aan alle details is gedacht. Dat geldt ook voor de inrichting van de stacaravan en het vakantiehuisje waar je binnen kunt stappen.

De tentoonstelling in het CODA museum in Apeldoorn vertelt in vogelvlucht de ontwikkeling van de Veluwe van grote zandverstuiving tot steeds meer bebost gebied waardoor het een aantrekkelijk toeristisch oord werd. Prins Hendrik, de echtgenoot van koningin Wilhelmina, liet bos planten om zo aantrekkelijker jachtterreinen te creëren. Kort komen de vakantiekolonies voor bleekneusjes, de vakantieoorden voor de verschillende maatschappelijke zuilen en de trips van padvinders middels foto’s en voorwerpen voorbij. Vitrines met mandolines met kleurige linten en bonte vlaggen ontbreken niet.

De op tentdoek geprojecteerde film over ANWB instructiekampen voor beginnende kampeerders is opgewekt en vermakelijk. Je kunt bladeren door een gedigitaliseerd herinneringsalbum uit 1964 van de huwelijksreis van een stel naar hotel de Cantharel in Ugchelen. Door koptelefoons aan te sluiten op een banjo, een harmonica of een ouderwetse bandrecorder vallen kampeerliederen te beluisteren. Voor wie de de smaak te pakken heeft, hangt een gitaar klaar om zelf te spelen.

Terwijl ouders en grootouders aan de hand van tal van voorwerpen langs het pad van hun herinnering kunnen dwalen, valt voor kinderen van alles ondernemen. Van verhalen luisteren in een tent, tot yahtzee spelen of zich uitleven op een aantal midgetgolf ’holes’. Elke donderdag vertelt een boswachter wat allemaal te zien valt in het bos. Kinderen kunnen de tentoonstelling rondgaan met een survivalkit waarin onder meer een uilenbal zit om uit te pluizen. Op zondagmiddag wordt een speciale vrolijke familievoorstelling over kamperen gespeeld.

De tentoonstelling laat zien dat in anderhalve eeuw tijd van alles veranderd is aan kamperen op de Veluwe, maar eigenlijk niets. Mensen komen nog altijd voor de natuur, de rust en de ruimte. De Apeldoornse stadsdichter Wim Bierman schreef voor de tentoonstelling het gedicht ’Pennywafels en Kibbeling’ waarin hij constateert dat de kampeerders van nu alleen qua kleding en auto verschillen van die van toen.

De toerist heeft misschien geen metamorfose ondergaan, maar de Veluwe zelf wel. De ruige zandwoestenijen werden bedwongen en met zijn bossen en de uitgestrekte heide werd de Veluwe een geliefd natuurgebied. Voor schilders uit het westen van het land die vanaf omstreeks 1860 richting Veluwe trokken was de ongerepte oorspronkelijkheid de grootste aantrekkingskracht van het gebied. Voor de expositie ’Schilders op de Veluwe’ bracht het CODA museum schilderijen samen van onder meer Sina Mesdag-van Houten, J.W. Bilders en Théophile de Bock. De soms haast bijbelse landschappen en rustieke taferelen die zij vastlegden toonden de gegoede randstedelingen de schoonheid van het Veluwse landschap waardoor zij ook zelf het gebied wilden bezoeken. En na hen volgde vanaf begin twintigste eeuw de rest van Nederland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden