Opinie

Parade zit verlegen om vedette

Het reizende theatercircus De Parade neemt in het zomercircuit een unieke plek in en is uitgegroeid tot een populaire theaterkolos voor jong en oud. Na Rotterdam, Den Haag en Utrecht komt de 'dwaaltuin van het zintuiglijk genot' de komende weken tot een climax in het bomvolle Marten Luther Kingpark aan de Amsterdamse Amstel.

Het afgelopen weekend stond het publiek 's middags al in een rij voor de opening van de Kinderparade. Maar in tegenstelling tot de grote parade is die de kinderschoenen nog niet ontgroeid. ,,Ik zou 'Bommelding' van Theater Vandenbulck maar overslaan'', vertrouwt de kassamedewerkster me toe. Datzelfde blijkt helaas te gelden voor de 'Schrijvers op vakantie' in het nostalgisch ingerichte Café Correct. Een schrijver spant zich hier tevergeefs in om aan kleuters uit te leggen hoe een boek tot stand komt, terwijl het simpelweg voorlezen van een leuk verhaal genoeg was geweest. Het schilderkasteel, waar kinderen in stofjassen met grote kwasten aan een kunstwerk verven, en de lege kinderdisco, waar je met een koptelefoon op kunt dansen op je eigen muziek, kunnen de stemming er evenmin inbrengen. De overige twintig theaters blijven voor jong publiek helaas gesloten.

Maar enkele uren later is het terrein springlevend, met ludieke acts van de artiesten die op het voorpodium van hun tent 'parade maken'. De twee dames van het Zoenmuseum specialiseren zich in het zoengedrag van de mens, bij Full House kun je interactief gokken en Peter Zegveld belooft een live explosie in een eenpersoons container. Het jonge talent Sanne Vogel staat als verpleegster met mondkapje op voor haar tent. Na 'Hip' speelt zij dit jaar 'Hop', een komedie voor Hoog Opgeleide Pillenslikkers. Pillen voor een jonge huid en glad haar en pillen voor instant geluk en verdriet zetten de toon in deze theatrale apotheek. Het onderlinge venijn tussen twee vriendinnen -een 'dikke maagd' en een 'dunne vamp'- is geestig neergezet. Maar de wilde trip vol fantasieën over seks en geweld ontspoort al snel in een goedkope klucht. Subtieler is de humor in 'Het Hoofdprogramma' van de Cineramatent, waar Peter Drost in de rol van mediterrane maestro een weerbarstig koor aan het zingen probeert te krijgen. In het 'Vojvodina International Festival Choir' zingt muzikaal talent als Lucretia van der Vloot, Monique Klemann en Elisabeth Boor de sterren van de hemel.

Op De Parade kun je rondwandelen en flaneren, een van de vele terrassen of eettentjes aandoen en je laten binnenlokken in een van de tenten voor een act van enkele minuten tot een voorstelling van een klein uur. Het hoofdgerecht is multidisciplinair theater met nostalgie uit de revue en het variété in een modern jasje. Over de gehele linie lijkt het aanbod dit jaar sterk, met bekende namen als Suver Nuver, De Paardenkathedraal, Growing up in Public, Alex d'Electrique en Levend Wild. De aandacht voor dans springt in het oog, met voorstellingen van Connie Janssen Danst, The Dutch Don' Dance Division en Merkx & Dansers;.

Toch mist De Parade een grote publiekstrekker als Nenette (Loes Luca) en haar Zezettes, die met haar uitbundige shows in vorige jaren steevast de ster van het festival was. In de 'Talentenjacht voor theatermakers van de toekomst' is men op zoek naar een nieuwe paradevedette. De winnaar is geselecteerd uit de beste eindexamenvoorstellingen van de theaterscholen in het land en gaat oog in oog met het Paradepubliek voor de leeuwen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden