Paloma Faith maakt veel goed met expressie en charme

Paloma Faith, gezien in Paradiso, Amsterdam op 12/3.

Paloma Faith weet hoe ze stroop moet smeren. „Dit is ons grootste Europese concert tot dusver”, kirt ze vrijdag in een uitverkocht Paradiso. „En dat komt omdat jullie zo goed zijn in het herkennen wat goed is... in een heel vroeg stadium.” Daarmee zet de Britse zangeres en actrice zichzelf behendig op voorsprong, maar je hoeft geen trendwatcher te zijn om te weten dat Faith de nieuwe rijzende ster is van de Britse popmuziek. In de muziekpers zingt haar naam al maanden rond en wordt ze in het rijtje Amy Winehouse en Lady Gaga geplaatst.

Met de eerste heeft ze een voorliefde voor jaren zestig soul en jazz gemeen, terwijl de vergelijking met Gaga vooral stoelt op haar voorliefde voor theatraliteit en extravagante kostuums. Dat Faith geen t-shirt en jeans-type is, blijkt ook in Paradiso waar ze het publiek trakteert op drie uitbundige vamp-outfits.

In een lange, blauw satijnen jurk schrijdt Faith de bühne op, met aan haar armen twee immense waaiers. Het weerhoudt de zangeres er niet van de trappetjes en kinderstoeltjes die over het podium zijn gestrooid te beklimmen om bevallige poses aan te nemen. Maar dan blijkt multi-tasken toch niet zo eenvoudig als gedacht. Terwijl ze worstelt om de waaiers van haar armen te krijgen schiet ze in het openingsnummer vocaal een aantal keer lelijk uit de bocht. Ook in het daarop volgende uur blijkt Faith niet zo’n begenadigd zangeres als bijvoorbeeld Winehouse. Haar bereik is niet bijzonder groot en vooral in de hoge regionen klinkt haar zang nogal dun.

Maar wat ze aan volume mist, maakt ze ruimschoots goed aan expressie en charme. Faiths muziek pendelt tussen soul, jazz, pop en cabarateske songs. Vooral bij de jazzy songs slaagt ze er in haar emoties goed over te brengen en een lekker ontspannen sfeertje te creëren. Haar expressieve presentatie zorgt er intussen voor dat je je bij een optreden van een glamourzangeres uit de jaren veertig waant.

Bovendien is de 24-jarige artieste niet bang om naast eigen nummers van haar debuut-cd ’Do You Want the Truth or Something Beautiful?’ ook songs van de groten der aarde aan te pakken. Zo passeren covers van de Beatles (’You Never Give Me Your Money’), Etta James en Billie Holiday de revue. Haar ode aan Holiday is de minste, omdat Faith zo haar best doet om als de legendarische zangeres te klinken dat haar vertolking een hoog soundmix-gehalte krijgt. Maar de covers van de Beatles en James weet ze wel overtuigend te brengen. En aan het slot laat ze met de opzwepende nummers ’Upside down’ en ’Play on’ horen eigen nummers in huis te hebben met hitpotentie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden