Palme afgeschilderd als pedofiel

Zoals de naam al doet vermoeden gaat de Zweedse speelfilm 'Call Girl' over prostitutie. Terwijl de film door sommigen wordt geprezen als een van de beste films over prostitutie, is er zoveel kritiek op de filmmakers dat zij nu ondergedoken zijn.

Regisseur Mikael Marciman had gehoopt met zijn eerste speelfilm een debat aan te zwengelen over uitbuiting van minderjarige prostituees. En over hoe macht mannen corrumpeert. Maar dat is faliekant mislukt. De hoofdpersoon uit de film, die zich afspeelt in 1976, lijkt namelijk precies op Olof Palme, de Zweedse sociaaldemocratische premier die in 1986 op straat werd doodgeschoten.

En tot grote verbijstering van veel Zweden schildert hij deze hoofdpersoon, die praat als Palme, beweegt als Palme en zelfs zijn bekende lichtblauwe pak draagt, af als pedofiel. Een machtswellusteling die in een bordeel vlakbij het Zweedse parlementsgebouw seks koopt van een 14-jarig meisje.

Vooral dat laatste, een strafbare handeling, heeft ophef veroorzaakt. Toen regisseur Marciman nog met de pers praatte, verklaarde hij dat de film niet over Palme gaat. Maar hij heeft in zijn film een scène gereconstrueerd die alle Zweden kennen: een talkshow met Palme en Shirley MacLaine, waarin zij vertelt dat ze hem bewondert om zijn strijd voor gelijkheid tussen de seksen. Bovendien bevat de film Palme's gevleugelde woorden na het verlies van de verkiezingen in 1976: "Nu ga ik naar huis om pyttipanna te eten" - een populair volksgerecht van aardappelen, vlees en ui.

Opmerkelijk genoeg is de film gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen uit die tijd. Palme's toenmalige minister van justitie Lennart Geijer werd destijds beschuldigd van bordeelbezoek. In 1977 publiceerde de Zweedse krant Dagens Nyheter hierover een artikel. Palme sprong in de bres voor zijn minister en uiteindelijk moest de krant 50.000 kronor - ruim 5.000 euro - schadevergoeding aan de minister van justitie betalen. Daarna gonsde het jarenlang van de geruchten. Veertien jaar later bleek dat de krant het bij het juiste eind had en dat Palme, die niet direct betrokken was bij de zaak, het Zweedse parlement had voorgelogen.

En terwijl de film goede recensies kreeg vanwege de waarheidsgetrouwe schildering van de prostitutiewereld, voert woede nu de boventoon. Feministen zijn kwaad omdat de discussie alleen over Palme gaat en niet meer over de macht die mannen corrumpeert. Diverse sociaal-democratische kopstukken zijn boos omdat de oud-premier 'door het slijk wordt gehaald'.

Veel Zweden beschouwen Palme nog steeds als een unieke politicus. De nooit opgeloste moord heeft de mythevorming alleen maar versterkt. Mårten Palme, één van Palme's zonen, noemde de film 'onsmakelijk' en 'pijnlijk'. Namens zijn moeder en twee broers heeft hij aangifte gedaan wegens smaad.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden