Pakistan niet 'mediageniek' genoeg voor massale hulp

De inzamelingsactie voor slachtoffers van de ramp in Pakistan komt traag op gang. Toch was de aardbeving 'verwoestender' dan de tsunami vorig jaar. “We identificeren ons minder gemakkelijk.“

door Ariane Kleijwegt

In de eerste week na de ramp haalden de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) een half miljoen euro binnen op giro 800800. Ten tijde van de tsunami stond de teller binnen twee dagen op drie miljoen. “De impact van Pakistan is hier nog niet geland“, denkt Wim Brouwers van de SHO. In samenwerking met de NOS liet hij daarom extra tv-spotjes opnemen met bekende Nederlanders die vanaf morgen te zien zullen zijn. Om de geefbereidheid aan te zwengelen. Want die is onder de maat. “De omvang van de ramp wordt langzaam zichtbaarder. Het aantal doden haalt die van de tsunami niet, maar er zijn wel 3,3 miljoen mensen dakloos. Met de winter in aantocht kan dat desastreuze gevolgen hebben“, zegt Brouwers.

Een hoge functionaris van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO meldde vorige week dat de aardbeving die Pakistan en India trof verwoestender was dan de vloedgolven die eind vorig jaar na een zeebeving bij Sumatra de kusten van de Indische Oceaan teisterden. Toen raakten 1,5 miljoen mensen dakloos en gaven Nederlanders ruim 200 miljoen euro voor wederopbouw. Een bedrag waarvan het grootste deel overigens nog niet is besteed. Waarom gaven we toen wel, en nu maar mondjesmaat? “Omdat de tsunami mediagenieker was“, denkt May-May Meijer, filantroop en schrijfster van het rapport 'Tsunami en internationale hulp: de gevers in kaart gebracht'. “We identificeren ons minder gemakkelijk met het lot van de Pakistani, omdat het geen land is wat we kennen van vakanties. Na de tsunami hadden we onze eigen rampverhalen over vermiste Nederlandse toeristen. Dat maakt de ellende tastbaar.“ Bovendien was de tsunami in zijn soort uniek. “Een aardbeving maken we zo vaak mee, maar van het woord tsunami hadden velen nog nooit gehoord. Dat spreekt tot de verbeelding.“ Volgens Brouwers van SHO speelde ook mee dat de vloedgolf op Tweede Kerstdag een ramp veroorzaakte.

Begin dit jaar waagde FM Weekly, het vakblad over goede doelen, maatschappelijke en culturele instellingen en filantropie, zich aan de stelling dat schandalen over verspilling van geefgeld in Azië, een desastreus effect zouden hebben op de geefbereidheid bij een volgende ramp. Toen onderschreef een ruime meerderheid van de lezers, professionals uit goedendoelenland, dat beeld. Hoofdredacteur Edwin Venema: “Het grote publiek is zeker kritischer geworden. Goede doelen-organisaties moeten dat signaal serieus nemen.“ Maar Wim Brouwers van SHO ziet geen verband met de trage inzameling. “Voor evaluatie is het nog veel te vroeg.“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden