Paarse pieperpuree met linzen

Een mens kan wel gek worden. Al in 2009 werd gewag gemaakt van gezonde eigenschappen van paarse aardappelen, maar dat drong kennelijk niet genoeg door om de omzet spectaculair te verhogen. Nu moet de kreet Paarse Aardappel het Nieuwe Superfood? daar kennelijk voor zorgen. Mag ter wille van ons geestelijk en lichamelijk welzijn het woord 'superfood' alsjeblieft in de ban?

Een greep uit berichten die in pak weg de laatste week werden verspreid:

The British Medical Journal schreef dat er verband is tussen vier of meer keer per week aardappelen eten en een verhoogd risico op hoge bloeddruk.

Op de website van een vitamineleverancier lezen we dat uit onderzoek van de University of Scranton Pennsylvania is gebleken dat de hoge bloeddruk van deelnemers die tweemaal per dag 6 tot 8 kleine paarse aardappelen aten met 3 tot 4 procent verlaagd werd.

Het Gezondheidsweb maakt melding van een artikel in het Journal of Agricultural and Food Chemistry waarin staat dat aan de universiteit van Kansas een paarse aardappel ontwikkeld is waardoor je, zelfs als je hem twee keer per dag eet, niet dikker wordt.

Meer dan tien jaar geleden at ik in een piepkleine ferme auberge in Frankrijk voor het eerst een beeldschone salade van blaadjes en bloemetjes waarin zeer decoratieve, heerlijke paarse plakjes van een soort knolletje zaten. Dat was mijn kennismaking met de vitelotte. We zijn dik bevriend gebleven.

Een eenvoudig, niet gekmakend recept dat eventueel ook met een lekkere niet-paarse aardappelsoort kan en behalve smakelijk volgens mij ook best gezond is.

Zet de aardappeltjes op met koud water en kook ze in ongeveer 20 minuten gaar. Pel ze. Pureer ze (NIET in keukenmachine of met staafmixer!). Prak er de geitenkaas en de noten door en zoveel olijfolie (en eventueel een beetje kokende melk) tot u een soepele puree hebt. Breng hem op smaak met zout, peper en desgewenst nootmuskaat. Serveer de puree met linzen en geroosterd brood. En iets van sla.

Voor 3 personen

Voor de puree: 500 g vitelottes (truffelaardappeltjes); 25 g walnoten, gemalen; 60 g verse geitenkaas; olijfolie, eventueel een scheut kokende melk; zout en witte peper, desgewenst geraspte nootmuskaat.

Verder: 150 g linzen du Puy, gaar gekookt met 1 ui en een takje verse tijm, op smaak gebracht met zout. Geroosterd zuurdesembrood al dan niet besmeerd met iets dat kan variëren van een zoete (druiven)mosterd tot paté.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden