Paarse kabinet voor publieke radio groter bedreiging voor televisie

De discussie rond het publieke omroepbestel richt zich voor 99,9 procent op de televisie. Aan de radio wordt nauwelijks aandacht besteed. De publieke radio wordt door het beleid op Verkeer en waterstaat echter veel meer bedreigd dan de tv, meent de bestuurder Media van de Dienstenbond CNV.

Wat echter opvalt in de preludes op het nog te voeren formele debat, is het ontbreken van enige aandacht voor de radio; die goedkope, bescheiden en efficiënte informatiebron. De enige die zich daar wel over bekommert daarin ongetwijfeld gesteund door haar partijgenoot Dijkstal is mevrouw Jorritsma, de minister van verkeer en waterstaat. Het wordt duidelijk dat haar ministerie een volstrekt liberaal beleid voert.

In de jaren '60, toen het zendschip van Veronica nog op de Noordzee dobberde, maakte de heer Koekoek fractievoorzitter van de Boeren-partij in de Tweede Kamer eens de onsterfelijke opmerking: “Waarom geld betalen voor de publieke radio? Veronica doet het toch gratis?” Alhoewel mevrouw Jorritsma een dergelijke uitspraak niet heeft gedaan, wekt ze toch wel het vermoeden dat de achterliggende gedachte haar aanspreekt.

Uit de opmerkingen van de minister valt af te leiden dat zij van mening is dat de publieke omroep overdadig veel frequenties tot zijn beschikking heeft. Wellicht wordt deze gedachte mede ingegeven door de onophoudelijke lobby van de commerciële radiostations. De publieke omroepen vragen bij monde van de NOS op een bescheiden manier aandacht voor hun belangen, terwijl de commerciële gegadigden zowel qua menskracht als volume aanzienlijk minder bescheiden zijn.

Ik vrees dat de minister onvoldoende beseft dat de publieke omroep juist vanwege zijn publieke karakter ieder plekje in Nederland moet kunnen bereiken. Het is nu al zo dat Radio 1, doordat zij frequenties heeft moeten afstaan aan Sky Radio (Lopik) en Radio 538 (Lelystad), in het midden van het land nog maar heel slecht te ontvangen is. De nonchalante manier waarop de minister over de uitgifte van radio-frequenties praat, geeft bepaald niet de zekerheid dat het hierbij blijft.

Zoals ten tijde van de Republiek publieke ambten werden verkocht aan de hoogstbiedende, wordt straks een deel van de publieke in-frastructuur verkocht. En iedereen zwijgt.

Zo langzamerhand beginnen zich de contouren af te tekenen van wat Paars met de radio van plan is, nog los van de vraag of er in de nieuwe opzet nou wel of geen plaats voor de omroepverenigingen is. Via de middengolf een zender voor de doelgroepen (Radio 5), via de FM voor cultuur (Radio 4) en via de FM of wellicht de middengolf nieuws en actualiteiten (Radio 1). Radio 3 en 2 doen in die opzet niet meer mee.

En hier komt dan de stelling van boer Koekoek om de hoek kijken. Waarom publiek geld besteden aan programma's die de commerciële zenders gratis aan de man brengen? Een tweeledig misverstand. Commerciële radio is niet gratis. Reclamebestedingen komen op de een of andere manier altijd weer op het bord van de consument terecht. Daarnaast dienen ook Radio 3 en 2 een maatschappelijk doel. Publieke en commerciële stations zijn niet uitwisselbaar.

Natuurlijk valt er af te dingen op de signatuur van beide stations. Radio 3 is echter het enige niet-commerciële communicatiekanaal met jongeren. Natuurlijk moet 3 een herkenbare jongerenzender worden, een zender die ook aandacht besteedt aan maatschappelijke kwesties en misschien moet Radio 2 wel de lichte variant op Radio 1 worden. Veel muziek en beknopt nieuws zoals de KRO nu al brengt in 'Van 12 tot 2'.

De publieke zaak lijkt bij de huidige bewindslieden niet bepaald in veilige handen. De heer Nuis maakt als staatssecretaris geen deel uit van de ministerraad en niemand biedt mevrouw Jorritsma en de heren Dijkstal en Wijers tegenspel. Het zou prettig zijn wanneer de Rode kant van Paars zich ook eens liet horen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden