p.s.

Als jongen leerde Frans de Vilder zwemmen in de Waal bij Tiel en leerde hij de gevaarlijke stromingen kennen. Op veertienjarige leeftijd fietste hij langs het platgebombardeerde Rotterdam. Haat kwam boven.

Vier jaar later hoorde hij via Radio Oranje van de operatie Market-Garden. Met een vriend zwom Frans de Waal over. Kijken hoe ver de geallieerden waren en even een bevrijd gevoel hebben.

Het werd de eerste van een reeks gevaarlijke overtochten met geheime documenten en geallieerde parachutisten. De elfde bepaalde zijn toekomst. Hij zette luitenant-kolonel David Dobie over. Die nam hem mee naar Engeland waar Frans werd opgeleid tot jachtvlieger.

Na het halen van zijn brevet, in maart 1946, keerde hij terug naar Nederland. Hij werd als gevechtspiloot naar Nederlands-Indië gestuurd. Daarna werd hij intercontinentaal gezagvoerder bij de KLM.

In Indië trouwde Frans met Mathilde. Hij was gek op haar, maar maakte het haar niet makkelijk. De gezagvoerder claimde ook thuis een dominante positie. Dat botste soms met Mathilde en de kinderen.

Frans speelde een belangrijke rol bij de ingebruikname van de nieuwe DC 9 vloot van de KLM. Hij instrueerde andere piloten. Ook zorgde hij voor een doorbraak bij het landen in de mist. In september 1969 landde hij met behulp van elektronica veilig bij een zicht van slechts 25 meter.

Frans deed de lange vluchten. Twee weken uit, twee weken thuis. Vrije tijd en verplichte wachtdagen benutte hij voor het halen van diploma’s verwarmingstechniek. Zijn vliegersjaren maakte hij net vol. De laatste pilotenkeuringen waren kantje boord. Frans kreeg last van evenwichtsstoornissen, als voorbode van de zich later openbarende ziekte van Meunière. Na zijn pensionering, op zijn 56ste, stichtte hij zijn eigen bedrijf in verwarmingstechniek.

Daar stortte hij zich met des te meer energie op toen zijn echtgenote Mathilde op 64-jarige leeftijd overleed, nadat Frans haar jaren had verzorgd. Toen hij Tine ontmoette, deelde hij met haar zijn passie voor tennissen, wandelen en fietsen. Ondanks de evenwichtsstoornissen ging dat laatste meestal goed.

Tot hij in Passau, Duitsland, werd aangereden. De vakantie was voorbij, maar bracht wel iets bijzonders. Alle hulp, zorg en vriendelijkheid namen zijn vooroordeel jegens Duitsers weg.

„Ik heb de neiging erg aardig te zijn”, zei ds. Christiaan Rensink eens tegen Trouw. Als directeur van de Bond van Nederlandse Predikanten kreeg hij kritiek van dominees volgens wie ’onthutsend amateurisme’ hun vakbond kenmerkte. Rensink bleef vriendelijk. Als de dames en heren predikanten veranderingen wensten, was hij graag bereid.

Vóór de vorming van de Protestantse Kerk in Nederland in 2004 kenden dominees van gereformeerde, hervormde en lutherse huize ieder hun eigen regelingen en arbeidsvoorwaarden. Rensink was één van de grondleggers van een nieuwe uniforme regeling in de gefuseerde kerk. Toen die er was, trad hij terug. Hij ging schilderen, zijn passie.

Een collega kunstenaar-theoloog omschreef Rensinks werk als ’een fraaie compositie van vlakken in licht gevarieerde, harmonieuze, gedempte kleuren’. „De schilder moet een sensitief mens zijn, anders zou hij zijn kleuren niet kunnen mengen met zoveel gevoel voor nuances, zonder gekunsteld te worden.”

Op zijn website had Rensink een online galerie en een dagboek. Vorig jaar rond deze tijd noteerde hij dat er vanwege aanhoudende rugklachten röntgenfoto’s waren gemaakt. „Die hebben geleid tot verder onderzoek waarvan de resultaten meer dan zorgelijk zijn.”

In de loop van het jaar filosofeerde Rensink over begrippen als ’tijd’ en ’horizon’, die nu zo’n andere betekenis voor hem kregen. De koop van een nieuw huis ging niet door.

„Het leven scharrelt verder”, staat in zijn laatste dagboeknotitie. „Doe vooral geen extra moeite ’afscheid’ te komen nemen. Het leven gaat zoals het gaat. Misschien namen wij al afscheid, zonder dat wij ons daarvan bewust waren. Dat zou toch prima zijn?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden