p.s.

Hij werd in 1940 geboren in Berlijn als Ottomar Berwig, maar hij overleed er vorige week op 67-jarige leeftijd als Ottomar Rodolphe Vlad Dracula Prins Kretzulesco. Een prins Dracula, dus. Onder die naam verkocht hij ’Dracula-wijn’ – bloedrode wijn, naar hij in zijn reclame zei.

Otto Berwig deed eind jaren zeventig in West-Berlijn in antiek toen een bejaarde dame zijn winkel binnenkwam. Ze raakten aan de praat. Zij was Prinses Catherine Olympia Caradja, van Roemeense adel, ze had tijdens de Tweede Wereldoorlog nog in het verzet gezeten, maar nu wilde ze familiestukken verkopen. Ze was een afstammeling van de bloeddorstige vijftiende-eeuwse prins Dracula uit Transsylvanië – die vier eeuwen later de Ierse schrijver Bram Stoker zou inspireren tot zijn Dracula-roman.

Berwig en de prinses raakten niet alleen bevriend, ze adopteerde de antiekhandelaar in 1990 zelfs officieel: anders zou, bij gebrek aan mannelijke afstammelingen, de naam Dracula uitsterven. En Berwig zag er, zei de prinses, met zijn krulhaar en snor, ’Roemeens uit’. Hij nam de rol met verve op zich. Een eindje buiten Berlijn, in Schenkendorf, waar hij een landgoed had, wilde hij in 2002 een ’Koninkrijk Dracula’ beginnen – waar de bureaucratie niet zou regeren en waar je nooit meer dan 20 procent belasting hoefde te betalen. Maar niemand nam dat serieus.

Prins Dracula organiseerde ook samen met het Rode Kruis grote ’bloeddonorfeesten’, waar hij ter opening oprees uit een grafkist – en die zo’n 3000 liter bloed opleverden.

Berwigs ’Dracula Marsecco’, overigens niet van Roemeense maar van Italiaanse herkomst, is voor 11,95 euro per fles ook in Nederland te koop. De importeur adviseert de wijn met ijs te drinken, geserveerd in een longdrinkglas. Een glas Dracula zou in opkomst zijn in ’trendy café’s en loungebars’. De Dracula-dynastie is ondanks Berwigs overlijden niet in gevaar: hij laat een echtgenote en een eenjarig zoontje na.

Pianist en componist

Peter Kellenbach

is vorige week op 93-jarige leeftijd in Hoofddorp overleden. In de oorlogsjaren werkte Kellenbach bij ondergrondse cabarets. In de jaren vijftig ging hij naar de revue (’Theater Plezier’) van Floris Meslier, waar Toon Hermans Buziau imiteerde.

Kellenbach werkte enige tijd voor de (nog jonge) Wim Sonneveld en ook een tijdje bij het ABC-cabaret van Wim Kan. De bekendste melodie die Kellenbach schreef is de muziek voor het liedje ’Marjolijne’ van Annie M.G. Schmidt („Marjolijne, Marjolijne, Marjolijne, doe je wollen sokjes an”), dat in 1958, gezongen door Sonneveld, een hit werd.

Tot 1969 werden orkanen niet naar hun zwaarte ingedeeld. Je had lichte en zware, punt. Toen kwam

Herbert Saffir

. Samen met Bob Simpson ontwikkelde hij de Schaal van Saffir-Simpson.

Saffir, vorige week op zijn 90ste overleden, was ingenieur, gespecialiseerd in stormschade. Hij werd geboren in New York maar woonde in het Amerikaanse Florida, waar aan het einde van elke zomer de orkanen naderen, toen hij de schaal ontwierp. De vijfpunts-schaal drukt orkanen uit naar gelang de schade die ze aanrichten – van 1, ’lichte schade’ tot 5, een storm met catastrofaal effect: ’vrijwel alle daken weggeblazen, evenals kleinere lichtere bouwsels en grote schade aan gebouwen’.

Dat Saffir de schaal uitvond was op verzoek van de Verenigde Naties: die vroegen om een methode om stormschade aan gebouwen te verminderen. Een schaalverdeling maakte het effect van stormen begrijpelijker, vond Saffir - voor aardbevingen bestond per slot de Schaal van Richter ook al.

De Saffir-Simpsonschaal maakte het eenvoudiger voor hulporganisaties om te bepalen welke hulpgoederen er na een storm nodig zijn. Saffirs echtgenote vond het nooit leuk wanneer de naam van de schaalverdeling weer eens niet werd genoemd wanneer er weer een orkaan naderde, maar er alleen werd gezegd dat er een storm ’van categorie x’ zat aan te komen. Saffir zelf zat daar niet zo mee.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden