Fair-trade scheepsbouw

Duurzame innovaties?

Klassieke muziek

Slipgevaar

postbus 859, 1000 AW Amsterdam, lezers@trouw.nl

Fair-trade scheepsbouw

Na lezing van de reportage ’luxemarkt biedt kansen voor Hollandse firma's’ door Jelle Brandt Corstius,

maandag, vraag ik me af of er andere mogelijkheden zijn voor Nederlands-Russische samenwerking in handel en industrie. Volgens deze reportage zijn er, mede door de relatief lage arbeidskosten, kansen voor de productie van luxe artikelen waarbij ’niets te gek is’.

Misschien is het Nederlandse midden- en kleinbedrijf ook gebaat bij een soort ’fair-trade’-keurmerk

voor producten waarbij niet overgeschakeld is naar ’doe maar gek, want het kan nooit gek genoeg’.

Zo’n keurmerk geeft aan dat er andere keuzes mogelijk zijn, waarbij het welzijn van meer mensen beoogd wordt dan van een groepje ’minigarchen of oli(e)garchen’.

Ans Waaning Amersfoort

Duurzame innovaties?

Ik weet het allemaal wel. Zo’n bezoek aan Rusland van premier Balkenende, staatssecretaris Heemskerk, en vele ondernemers in hun voetspoor is goed voor onze economie. Wij maken de dingen waar wij knap in zijn, en waar zij in Rusland behoefte aan hebben. Dus het is ook goed voor het wederzijdse contact. En ook goed voor een land waarin de democratie bedreigd is en schrijnende armoede heerst. En wat gaan we dan zoal exporteren? We gaan infrastructuur opbouwen om luxejachten te fabriceren in de prijsklasse tussen 3,6 en 30 miljoen euro. Meneer Balkenende, is dat nu de duurzaamheid waarnaar u met uw innovatieplatform zegt te streven?

H.A. Udo de Haes Leiden

Klassieke muziek

Frans Koot te Gennep schreef in een brief, maandag in Trouw, dat hij zich zo ergerde aan de geluidskwaliteit van Radio4. Frans is niet de enige. Sinds de jaren 70 luister ik naar WDR3 en sinds de jaren tachtig naar Klara. Dankzij WDR3 heb ik alle negen pianoconcerten van Hummel, heb ik cd’s van de componisten A. Eberl, J.F.X. Sterkel, S. Mayr, E. Pichl en F.E. Fesca. Voor Radio4 onbelangrijke componisten, onbekend en/of oninteressant, jawel! Voorts bezit ik door onze oosterburen een opname van de beste coloratuur ooit, Jewgenya Miroschitchenko uit de Oekraïne. En het altvioolconcert van Mozart of het pianoconcert KV 595 in de oorspronkelijke uitvoering zoals op de originele partituur werd aangegeven: concert voor piano, strijkkwintet, obligaat blazers en orkest.

Voor twee plaatselijke zenders presenteerde ik ooit het programma Grensloos Klassiek en de luisteraars hebben ook met deze componisten kennisgemaakt. Met de regelmaat van de klok kwamen verzoeken binnen voor die twee Mozart-opnamen. Frans Koot, mijn vriend en ik: drie muzikale roependen in de woestijn.

Fritjoff Paul Van Calck Amersfoort

Slipgevaar

De periode is weer aangebroken dat we langs lokale en provinciale wegen geattendeerd worden op de bordjes met ’SLIK’ of ’Slipgevaar’. Vooral in onze kleigebieden laten de steeds grotere tractoren en machines klodders klei over honderden meters achter zich. Zou het te veel moeite zijn voor de boeren of loonbedrijven om bij het verlaten van de akker even met een schop de klei van de banden te schrapen? Wellicht dat de boerin op de keukendeur de slogan kan ophangen: „Laat niet als dank door dun en dik, een ander modderen door jouw slik”. In elk geval zullen vooral de fietsers en brommers dankbaar zijn voor een schoon wegdek.

A.C. Koole Kruisland

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden