Review

'Oye! Listen' opent de geest

Salsa, Brasil, afro, latin en jazz, maar toch vooral veel salsa in het januarinummer van 'Oye! Listen', een tijdschrift met een ongekende eenheid: zelfs de advertenties zijn afgestemd op een tropisch nachtleven. Het redactioneel zet een swingende, joviale toon in. Plannen worden gesmeed voor het Latin Dance Beat Festival komende september, waarvan de contracten al klaar liggen om getekend te worden; en nu, op 28 januari, is er een door 'Oye! Listen' georganiseerde muzikaal te beleven latin-reis van Amsterdam naar Havana en via New York weer terug naar het Amsterdamse Paradiso.

De redactie draagt dus ook zelf bij aan het groeiende latin leven in Nederland. Er is sprake van een stevige incrowd, want een aantal van de medewerkers is naast recensent ook dj in Amsterdamse salsaclubs als Meander (dj Rick, schrijvend onder pseudoniem Rik Gieltjes), het Marmer in het Tropeninstituut en Paradiso voor de feesten van 'Oye' (dj Bobby Boogaloo). In de eenmalige rubriek 'goeie platen uit de twintigste eeuw' noemen de redacteuren hun favoriete songs en albums. Helaas was de keuze van DJ Gringo, die in New York op speurtocht was naar nieuwe en oude salsaswing, verdwenen door een millenniumbug.

De muziekkeuzes zijn gevarieerd en zo af en toe zelfs verrassend. Zo staat Rowwen Hèze twee keer in de topvijf en doet ook de Portugese fado het goed. Alzira Arouca, redacteur Brazilië, beperkt zich tot het wijde Braziliaanse muzikale landschap: van de música popular Brasileira van Caetano Veloso en Gilberto Gil tot rock vermengd met traditionele ritmes van (wijlen) Chico Science & Nação Zumbi. Van Alzira Arouca is ook het interview met de Braziliaanse zanger/componist Lenine, die net als Chico Science afkomstig is uit het noordoosten, en vertolker is van zijn eigen 'stroming' música planetaria Brasileira.

Dit stuk, en een interview met Rubén Blades, een Panamees die in 1973 naar Amerika vluchtte voor de militairen en die een salsa-carrière opbouwde in New York, geven 'Oye! Listen' inhoud. Een klein, maar mooi vormgegeven artikel over 'Een Amsterdamse Portugees', Fernando Lameirinha, zet de lezer aan het denken over crossovers in de muziek. Hij heeft zijn eigen persoon gemaakt tot leitmotiv, tot 'Fadeando': rusteloos en altijd op zoek naar het verleden. ,,Ik voed mijn saudade zoals je een baby voedt... Fadeando is de reis, de zoektocht naar mijn identiteit.'' En: ,,Ik ben grenzeloos, letterlijk en figuurlijk... Fado is het vertrekpunt, maar ik meng er jazz, samba, Brel, Kaap-verdische morna en nog veel meer doorheen tot ik mijn eigen balans vindt. Zet je geest open en speel!''

Minder grensoverschrijdend in 'Oye!' zijn de agenda en de cd-rubriek Marqueta. Negentig procent van het dansaanbod bestaat uit salsa, met de meeste verwijzingen naar clubs in Amsterdam, waar zich de redactie bevindt, terwijl er ook in de grote steden Den Haag en Rotterdam veel gedanst wordt op Caribische ritmes.

Brazilië-liefhebbers kunnen er beter de 'Papagaio' op na slaan om te weten te komen waar ze heen moeten en jazz is alleen als crossover terug te vinden in de cd-rubriek. Naast jazz vermengd met Cubaanse ritmes, wordt er in de cd-rubriek gesproken over verlatoniseerde jazz-standards zoals Charlie Parkers 'Moose the Mooche' onder leiding van 'El inspector de la clave' Andy Gonzalez: ,,U kunt er dus van verzekerd zijn dat alles retestrak is!'' aldus de recensent.

Het slotstuk behandelt het slagwerkfestival 'The Big Bang', waarvan 'De slag om de wereld' wellicht als het interessantste gedeelte wordt beschouwd voor de 'oye! Listen'-lezers: ,,De ritmes zijn gesmeed uit elementen van Braziliaanse, Indonesische, Amerikaanse en Afrikaanse muziek, dans van capoeira tot tapdans, zang van rap tot baião.'' Het is de mix die de redactie van 'Oye' voor ogen staat. Een uitbreiding van de agenda zou haar daarom niet misstaan.

'Oye! Listen' verschijnt elf keer per jaar. Losse nummers fl6,25.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden