OVV: Parkeergarage Eindhoven begaf het door ontwerpfout

Beeld ANP

Het ging al mis bij het ontwerp van de parkeergarage in Eindhoven waarvan vorig jaar mei de vloeren het begaven. 

De vloerplaten waren anders dan gebruikelijk een kwartslag gedraaid, waardoor de naden tussen die platen op de plek kwamen te liggen waar de vloer het meeste doorbuigt. Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die vandaag een rapport over de ingestorte garage presenteerde, was dat niet onderkend en ontbrak het overzicht.

Je zou het een bijna-ramp kunnen noemen, de parkeergarage bij Eindhoven Airport die het op 27 mei 2017 deels begaf. De garage zou een maand later in gebruik worden genomen. Op die zaterdag was er niemand aanwezig, waardoor er geen gewonden vielen toen de betonnen vloeren naar beneden kwamen. Toch waren de gevolgen groot.

Branchevereniging VN Constructeurs sprak na de gebeurtenis over 100 tot 150 gebouwen in Nederland die mogelijk een zelfde constructie hadden. Het ministerie van binnenlandse zaken riep op al die gebouwen te controleren. Uit voorzorg werden vervolgens allerlei panden gesloten, onder meer van de Saxion Hogeschool Enschede, de Erasmus Universiteit in Rotterdam en Hogeschool Windesheim in Zwolle. Niemand wilde risico nemen. 

Onnodig

Achteraf is het maar de vraag of dat nodig is geweest. Direct na het instorten van de garage ging, na een eerste onderzoek van hoofdaannemer BAM, de aandacht uit naar problemen met de hechting van de vloerplaten en de manier waarop het beton daarop werd gestort. Het onderzoek van de Veiligheidsraad toont aan dat er met die hechting niets mis was, het lag aan het vloerontwerp.

Had instorting van de parkeergarage voorkomen kunnen worden? De Raad is kritisch. Hoewel het dus al fout ging bij het ontwerp van de garage, werden er ook fouten gemaakt tijdens de bouw. Met signalen – zoals plas- en scheurvorming – werd niets gedaan. Dat had wel gemoeten, schrijft de Veiligheidsraad.

Zwartepieten

En het is niet het eerste onderzoek naar veiligheidsincidenten in de bouwsector. Zorgelijk, vindt de Raad. Vooral omdat er zo weinig verandert. Betrokken partijen lijken na een incident vooral bezig te zijn met de schuldvraag – en het afwentelen van de eigen schuld. Niet met een structurele verandering in de manier waarop veiligheid onderdeel wordt van het bouwproces. 

Ondertussen zijn er steeds meer partijen - aannemers en onderaannemers - betrokken bij grote bouwprojecten. Hoewel de verantwoordelijkheid dat het proces veilig verloopt bij al die partijen gezamenlijk ligt, is het volgens de Veiligheidsraad verstandig bij elk project één bedrijf aan te wijzen die de verantwoordelijkheid draagt. Die kan het overzicht houden én iedereen bij de les houden. 

Lees ook: Al vijf gebouwen dicht: Waart het betonspook door het land?

Op meerdere plaatsen gaan gebouwen dicht omdat de vloer mogelijk gevaarlijk is. Waart het betonspook door het land? “Dit is wel een heel specifieke constructie.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden