Overzomeren met zwaar weer in Bayreuth

Veel muziekliefhebbers maken zich op om te gaan overzomeren. Nu de reguliere seizoenen van orkesten, operagezelschappen en concertzalen in eigen land voorbij zijn, gaan we ons - net als de overwinteraars in Spanje dat vanwege het weer doen - aan het muzikale klimaat laven van de vele zomermuziekfestivals verspreid over Europa.

Zoals bijvoorbeeld het fraaie festival in Aix-en-Provence, dat donderdagavond begon met een nieuwe enscenering van Mozarts 'Così fan tutte'. Onze Lenneke Ruiten maakte daar op de binnenplaats van het aartsbisschoppelijk paleis haar debuut als Fiordiligi en is daar in die rol nog tot half juli te bewonderen. En vanavond debuteert 'onze' Barbara Hannigan er in een van de titelrollen van Debussy's 'Pelléas et Mélisande'. Haar Pelléas is de Franse bariton Stéphane Degout en de regie is van de in Aix zeer geliefde én omstreden Katie Mitchell. Er is een enscenering van Händels vroege oratorium 'Il Trionfo del Tempo e del Disinganno' in een regie van Krzysztof Warlikowski, er is een nieuwe Arabische opera van Moneim Adwan, er is Stravinsky met Esa-Pekka Salonen en Peter Sellars, en is er Rameau met Raphaël Pichon.

Precies de intrigerende mix voor iemand als Pierre Audi, die vorige week officieel benoemd werd tot nieuwe artistiek leider van het festival in Aix. Toen twee jaar geleden bekend werd dat Bernard Foccroulle er in Aix mee ging stoppen, voorspelde ik al dat Audi een prima kandidaat zou zijn, omdat hij iemand is die opbloeit in een festivalomgeving.

Wat je ook had kunnen voorspellen is dat er rotzooi zou komen van de benoeming van Christian Thielemann tot muzikaal directeur van dat andere zomerfestival, de Wagner Festspiele in Bayreuth. Het festival daar wordt al sinds jaar en dag geleid door een loot van de Wagner-familiestamboom. Nieuw was dat er vorig jaar een extra functie werd gecreëerd die in Bayreuth nooit bestaan heeft. Volgens velen was die 'baan' een doekje voor het bloeden nadat Thielemann de strijd om het chefschap van de Berliner Philharmoniker verloren had van Kirill Petrenko.

Je kon er donder op zeggen dat de Walkürenrit met Thielemann aan de teugels gepaard zou gaan met buitensporige turbulentie. En ja hoor! Vorig jaar waren er al wat scheurtjes, scheurtjes die donderdag openbraken en een enorme kloof achterlieten. Andris Nelsons, die op 25 juli de nieuwe productie van 'Parsifal' zou dirigeren, heeft eergisteren Bayreuth verlaten, Katharina Wagner achterlatend met een enorm probleem. Zij zit zonder dirigent voor de prestigieuze openingsavond.

Nelsons vertrok naar verluidt uit onvrede over de verregaande bemoeienis van de horkerige Thielemann met de muzikale aspecten van 'Parsifal'. Ook Eva-Maria Westbroek zegde vorig jaar een Isolde in Bayreuth af omdat ze niet met Thielemann wilde werken. Nu hij daar voor onbepaalde tijd Musikdirektor is, is het maar de vraag of de getalenteerde Nelsons er nog terugkeert. Hij staat wel geboekt voor de nieuwe 'Ring' die in 2020 van start gaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden