Overzicht van de programma-aanbieders

De kabel zit vol. De huidige trage coax-kabels kunnen maar een beperkt aantal kanalen aan. Kabelexploitanten vervangen ze nu zo snel mogelijk door glasvezelkabels, waardoor een oneindig aantal kanalen kan worden doorgegeven. Op dit moment kunnen echter nog niet alle (vooral buitenlandse) stations die zich aanbieden, toegelaten worden op het net.

Nationale, regionale en lokale televisiezenders zijn volgens de wet verzekerd van een plaatsje. De ruimte die over blijft, wordt onder meer gevuld met alarmeringssystemen voor bijvoorbeeld brand- en inbraakbeveiliging. Om de laatste overgebleven plaatsen moeten geconcurreerd worden.

De overkoepelende organisatie van kabelexploitanten, de Vecai, sluit met de stations die op de kabel willen, een principe overeenkomst af. Daarna moeten de stations met de plaatselijke exploitanten in onderhandeling over de daadwerkelijke invulling van de kabel. De exploitanten hebben echter maar beperkte zeggenschap over de toegang tot hun kabelnetwerk. In ongeveer zestig procent van de gevallen besluit de gemeenteraad uiteindelijk wie er worden toegelaten. Het totale aanbod op de kabel moet zo breed mogelijk zijn opgezet. Gespecialiseerde stations hebben daarom de meeste kans, zeker wanneer ze de enige zijn op hun gebied.

Bovendien trekt een duidelijk omschreven doelgroep adverteerders aan. Dat versterkt de financiële positie van de commerciële stations in de onderhandelingen weer, waardoor ze de kabelexploitant eventueel iets extra's kunnen bieden. Arcade, eigenaar van TV 10 Gold en The Music Factory, belooft bijvoorbeeld naast een vaste bijdrage, een deel van de omzet aan de kabeleigenaar af te dragen.

Nederlandse commerciële zenders zijn verplicht te betalen, buitenlandse niet. Om de omroepbijdrage niet te laten stijgen, hebben de kabeleploitanten een voorkeur voor stations die bereid zijn te betalen voor doorgifte. In Gouda bijvoorbeeld, verwijderde de gemeente MTV omdat het muziekstation geld vraagt voor doorgifte. De Nederlandse variant The Music Factory was er als de kippen bij. Het station was bereid dertig cent en een deel van de omzet af te dragen. Maar het zijn niet alleen commerciële aanbieders. Ook verschillende buitenlandse publieke zenders proberen een plaatsje te bemachtigen om zo hun 'eigen' mensen in den vreemde te bedienen.

Welke stations bieden zich aan, wat voor programma's maken ze en waarom denken ze dat juist zíj voor de kijker de moeite waard zijn? De volgende twee pagina's geven een zo volledig mogelijk overzicht van de strijdende partijen.

1. Naam

2A. Genres 2B. Eigen produkties 2C. Doelgroep 2D. Zendtijd per dag

3A. Plaats van herkomst 3B. Moedermaatschappij 3C. Directie

4. Bereidheid om te betalen voor doorgifte op de kabel

5A. Bekendste namen en programma's 5B. Waarom beter dan de concurrentie?

6. Waar te zien in en buiten Nederland?

COMMERCIEEL NEDERLAND

1. RTL 4

2A. Amusement, game-shows, infotainment, informatie, drama, soaps, series en jeugd. 2B. 60 procent. 2C. Een familiezender, een brede groep kijkers dus. 2D. 24 uur.

3A. Luxemburg. 3B. Onderdeel van de Holland Media Groep 3C. Algemeen directeur: Huib Boermans.

4. In principe niet, als de markt het dicteert volgt RTL

5A. Henny Huisman, André van Duin en Ron Brandsteder. Goede tijden, Slechte tijden, Telekids en de Sterrenplaybackshow. 5B. Aansprekende horizontale programmering, sneller, inventiever en flexibeler. Bovendien is er een duidelijke visie op de reclame- en kijkersmarkt.

6. In Nederland en Luxemburg: 6,19 miljoen huishoudens, via de schotel kan RTL4 in heel Europa worden ontvangen.

1. RTL 5

2A. Drama, reality, talkshow, speelfilm en sport. 2B. 45 procent. 2C. “RTL5 is het alternatief voor de loslopende kijker en de schrik voor de competitie. We hebben de beste programma's en de beste producenten.” 2D. 8 uur per dag.

3A. Luxemburg. 3B. Onderdeel van de Holland Media Groep 3C. Algemeen directeur: Huib Boermans.

4. In principe niet, als de markt het dicteert volgt RTL

5A. Denktank, 06-11 Weekend, Grand Prix Formule 1, Kas van Iersel. 5B. Aansprekende horizontale programmering, sneller, inventiever en flexibeler. Bovendien is er een duidelijke visie op de reclame -en kijkersmarkt

6. Nederland en Luxemburg: 6,19 miljoen huishoudens, via de schotel kan RTL5 in heel Europa worden ontvangen.

1. VERONICA

Niet bekend

3A. Hilversum 3B. Onderdeel van de Holland Media Groep 3C. J. van der Reijden en W. van der Meerde Walcheren

4. Ja, 45 cent per abonnee per jaar. Of een HMG-contract voor 65 cent per abonnee per jaar. Wordt een contract vóór 15 augustus getekend, dan betaalt Veronica 25 cent extra.

5A. All you need is love (Robert ten Brink), Die 2 Nieuwe Koeien (Spaan en Vermeegen), Anita Witzier en, per 1 augustus, Rolf Wouters.

5B. “Wij bieden iets wat anderen niet bieden. We zijn een echte doelgroepenzender.”

Niet bekend

1. SBS

2A. Sterk informatief karakter aangevuld met nieuwe series en speelfilms. 2B. 40 procent eigen, Nederlandse programmering. 2C. Breed publiek. 2D. Circa acht uur per dag, vanaf 16.00 uur.

3A. Amsterdam. 3B. Scandinavian Broadcasting System. 3C. Nederland: Fons van Westerloo / SBS S.A.: Harry Sloan.

4. Ja, 65 cent per aanluiting per jaar.

5A. SBS is in onderhandeling met bekende presentatoren en presentatrices. 5B. SBS hoopt verrassender en spraakmakender te zijn.

6. SBS begint op 28 augustus in Nederland, is net gestart in België en al geruime tijd te zien in Denemarken, Noorwegen en Zweden.

1. TV10GOLD

2A. Oude successeries als Hill Ktreet Blues en de Onedin Line. 2B. Op dit moment biedt TV10Gold alleen series. Later (wanneer is onduidelijk) ook speelfilms en eigen produkties. 2C. Kijkers van 25 tot 50 jaar. 2D. Nu 12 uur per dag, maar ongeveer vanaf oktober moet dat 24 uur worden.

3A. Hilversum. 3B. Arcade media groep. 3C. Jeroen Soer.

4. Ja, 30 cent per aansluiting per jaar en daarbij een aan de omzet gerelateerd gedeelte. TV10Gold betaalt de auteursrechten zelf.

5A. Alléén maar bekende namen en programma's. 5B. 'TV10Gold biedt een produkt dat nog niet op de Nederlandse markt te krijgen is'.

6. Op dit moment kunnen een half miljoen huishoudens in Nederland TV10Gold bekijken. Arcade heeft contracten voor 2 miljoen aansluitingen, maar door technische problemen is TV10Gold nog niet overal te bekijken. Aan het eind van dit jaar moet dat wel gerealiseerd zijn. 'We richten ons puur op de Nederlandse markt, daarom is alles Nederlands ondertiteld'.

SPORT

1. Eurosport

2A. Sport. 2B. Zowel eigen als aangekocht, percentage onbekend. 2C. Sportliefhebbers. 2D. Bij bijzondere evenementen 24 uur per dag, anders van 08.30 's ochtends tot 01.00 's nachts

3A. Parijs (in Nederland vertegenwoordigd door ISPA). 3B. E.S.O. 3C. Emanuel Florent.

Niet bekend

5A. Exclusieve rechten op ATP-tour en de Olympische zomer- en winterspelen. 5B. Eurosport is een aanvulling op de publieke omroepen.

6. In heel Nederland en Europa te zien.

OVERIG

1. RTL Television

2A. Familiekanaal met veel amusement en sport. 2B. Ongeveer 55 procent. 2C. Tot ongeveer 49 jaar. 2D. 24 uur.

3A. Keulen. 3B. CLT en Bertelsmann. 3C. Dr. Helmut Thoma.

4. Nee, het maakt RTL niets uit of ze op de kabel komen of niet.

5A. Traumhochzeit (Linda de Mol), Mini Playback Show (Rudi Carell) en Explosiv - Das Magazin (Barbara Eligmann). 5B. RTL is het bekendste Duitse station, een mooi aanbod voor een lage prijs.

6. In januari '95: 5.567.105 huishoudens in Nederland. Daarnaast overal in Europa.

MUZIEK

1. MTV (Music TeleVision)

2A. Popmuziek. 2B. 100 procent (niet alles is van MTV Europe). 2C. 12-34 jaar. 2D. 24 uur.

3A. Londen. 3B. Viacom. 3C. Sumner Redstone.

4. Absoluut niet.

5A. Beavis & Butthead, MTV Unplugged. 5B. MTV is uniek, is de uitvinder van muziektelevisie. Het is een internationale zender met een brede kijk op de jongerencultuur.

6. Overal behalve in Gouda (en per 1 september Amsterdam). 250 miljoen aansluitingen wereldwijd.

1. The Music Factory

2A. Muziek-clips, een selectie gebaseerd op de Nederlandse hitparades. 2B. 100% 2C. Kijkers tussen de 13 en de 25 jaar. 2D. 24 uur.

3A. Bussum. 3B. Arcade Media Groep. 3C. Jeroen Soer, dagelijkse leiding Lex Harding. 4. Ja, 30 cent per aansluiting per jaar en daarbij een aan de omzet gerelateerd gedeelte.

5A. Erik de Zwart, Wessel van Diepen en Michael Pilarczyk. 5B. The Music Factory is trendy en niet, zoals MTV, cult. “Wij brengen wat op school populair is."

6. Op dit moment half miljoen huishoudens. Arcade heeft contracten afgesloten voor 2 miljoen aansluitingen.

1. The Box

2A. Muziek, non stop videoclips. 2B. Geen eigen produkties. 2C. 'Jonge en oude jongeren' tussen de 15 en 35 jaar. 2D. Wil 24 uur gaan uitzenden.

3A. Nederland. 3B. Quote Media . 3C. Maarten van den Biggelaar.

4. Ja, op dit moment nog in overleg maar waarschijnlijk gaat The Box 30 cent per aansluiting betalen .

5A. Bekende artiesten. 5B. Kijkers kunnen meebepalen wat de programmering wordt. Het station houdt zich aan de wensen van de kijker.

6. Buiten Nederland in Engeland, Portugal, Zweden, Porto Rico, de Verenigde Staten.

1. MCM (My Channel for Music)

2A. Volwassen muziekprogramma's. 2B. Veel eigen breedbeeldprodukties, ongeveer 25 procent. 2C. 15-35 jaar, nadruk op twintigers. 2D. 24 uur.

3A. Parijs . 3B. Sofirad. 3C. Dhr. Thiellet.

4. Ja, percentage van de opbrengst uit optionele pakketten.

5A. Rock Legends, MCM Backstage, MCM in Concert. 5B. MCM gebruikt muziek niet als lijm voor de reclames.

6. In Nederland ongeveer 15 procent (865.000 huishoudens) van de kabelaansluitingen.

NIEUWS

1. Cable News Network (CNN)

2A. Combinatie van nieuws, features en zakennieuws. 2B. Honderd procent eigen werk. 2C. Zo breed mogelijk, maar traditioneel zijn het de reizende zakenlieden. 2D. 24 uur.

3A. Londen, Hong Kong en Atlanta . 3B. Turner Broadcasting . 3C. Ted Turner.

4. In principe wil CNN gratis op de kabel worden toegelaten.

5A. Larry King live, Show bizz today. 5B. Brengt 24 uur per dag nieuws en heeft een groter, wereldwijd, bereik.

6. 383.151 aansluitingen in huizen en 1.859 in hotels in Nederland, verder wereldwijd.

1. NBC Superchannel

2A. Mix van entertainment, nieuws en sport. 2B. Eigen en uit de VS aangekochte produkties. 2C. Hoger opgeleiden, de zakenman en -vrouw tussen de 25 en de 50 jaar. 2D. 24 uur.

3A. Londen. 3B. NBC (Verenigde Staten). 3C. Patrick Cox.

4. Ja, 5 cent per abonnee per jaar, onlangs vastgelegd in een nieuw contract voor drie jaar met de Vecai.

5A. Tonightshow with Jay Leno, European Money Wheel. 5B. Combinatie van zakennieuws (overdag) en entertainment (in de avond).

6. In Nederland 4,6 miljoen huishoudens, verder Noord- en Zuid-Amerika, 35 landen in Europa.

1. European Business News

2A. Financieel nieuws, zakennieuws. 2B. Honderd procent eigen werk. 2C. Europese zakenlieden. 2D. 24 uur.

3A. Londen. 3B. EMB (70 %Dow Jones & comp., 30% Flextech). 3C. Michael Connor.

4. Nee, nul-optie.

5A. 'Mediareport' en 'Future file'. 5B. Naast financieel-economisch nieuws ook andere items en programma's. Specialisme is de kracht van European Business News.

6. Nog niet in Nederland te ontvangen. Wel in Groot-Brittannië en Scandinavië

1. Euronews

2A. Nieuwsuitzendingen. 2B. Ruw materiaal aangeleverd door persagentschappen en EBU-leden. 2C. Voornamelijk hoger opgeleide mannen. 2D. 20 uur, vanaf 06.00 uur.

3A. Ecully, bij Lyon . 3B.Joint venture van zeventien Europese omroepen. 3C. Massimo Fichera.

4. Ja, eenmalig 15 cent per abonnee (tot 1 maart 1996).

5A. 'No Comment', Europa Weekend. 5B. Het enige nieuwskanaal gemaakt voor en door Europeanen.

6. In 37 plaatsen in Nederland, waaronder Den Haag en Maastricht.

UIT MAAR TOCH THUIS

1. Chinese news & entertainment

2A. Programma's uit Hong Kong, China en Taiwan. 2B. Ongeveer 40 procent. 2C. Chinees sprekenden in Europa . 2D. 01.00 's Nachts tot 6.00 's ochtends.

3A. Londen (in Nederland ISPA). 3B. CNE zelf. 3C. Patty Yao.

4. Nee, nul-optie.

5A. Het nieuws. 5B. De enige concurrent is Chinese Channel en dat is een direct to home-zender (DTH). Om die programma's te bekijken, is een decoder nodig, CNE is gratis te ontvangen.

6. 6,2 Miljoen huishoudens in Nederland en in Groot-Brittannië, Scandinavië

1. TRT International

2A. Amusement, nieuws en sport. 2B. Ongeveer 85 procent. 2C. Turken buiten Europa en anderen die in Turkije zijn geïnteresseerd. 2D. -

1. TVE-Internacional (Televisión Española)

2A. Familiekanaal. 2B. Bijna alles zelf of met andere Spaanse stations. 2C. Spanjaarden en anderen die geïnteresseerd zijn in het land. 2D. Ongeveer 19 uur , vanaf 06.00 uur.

3A. Madrid . 3B. De Spaanse staat. 3C. Ramon Colom.

4. Ja, alleen als iedereen betaalt.

5A. Teledario, het dagelijkse nieuws. 5B. Dè zender voor Spanjaarden in de rest van Europa.

6. Nu nog niet in Nederland, wel in de rest van Europa (tien miljoen huishoudens)

1. MBC (Middle East Broadcasting Centre)

2A. Amusement. 2B. Zowel eigen als gekochte produkties. 2C. Arabisch sprekenden. 2D. 12 uur .

3A. Londen. 3B. MBC Ltd. 3C. Al-Hedeithy.

4. Nee.

5A. - 5B. In Nederland richt geen enkel ander tv-station zich op Arabisch sprekenden.

6. In Nederland: 2.158.729 huishoudens, verder in de rest van Europa, Afrika en het Midden Oosten.

1. TV5

2A. Een compilatie van de beste programma's van Franse omroepen. 2B. Eigen produkties van derden. 2C. Francofielen (met vaak Franse ondertiteling). 2D. 24 uur.

3A. Parijs (in Nederland ISPA). 3B. Satellimages/TV5. 3C. -

4. Nee, nul-optie.

5A. Vijftien keer per dag een nieuwsuitzending. 5B. Door de Franse overheid gesubsidieerd. Geen concurrentie.

6. 5,1 miljoen aansluitingen in Nederland en mondiaal.

1. Deutsche Welle I en II

2A. Informatie over Europa en Duitsland. 2B. Programma's van ARD, ZDF, 1 uur Oostenrijkse tv en eigen produkties. 2C. Iedereen met interesse voor Europa en Duitsland. 2D. 24 uur .

3A. Duitsland, Keulen. 3B. Deutsche Welle (DW-tv). 3C. Dieter Weirich.

4. Nee, nooit, in geen enkel land, als we dat zouden doen, hadden we geen geld meer voor programma's.

5A. Talencursussen. 5B. Werkt vanuit een Duits-Europees gezichtspunt. Dat kan verfrissend werken, CNN geeft sterk de Amerikaanse visie. Voor Europeanen is Deutsche Welle daarom interessanter.

6. Wereldwijd; Europa, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika, Azië, Pacific.

1. RAI UNO

2A. Familiekanaal. 2B. Zeventig procent. 2C. Iedereen. 2D. 16 uur .

3A. Rome. 3B. Staatszender. 3C. Letizia Moratti.

4. -

5A. Pippo Baudo met 'Numero Uno', Piero Angela met 'Zuper-quark'. 5B.-

6. Grote steden in heel Europa.

KINDEREN

1. The Children's Channel

2A. Kinderprogramma's. 2B. Zestig procent eigen produkties. 2C. Kinderen tot vijftien jaar. 2D. Tussen 07.00 en 18.00.

3A. Londen . 3B. Star Stream Limited, United Artist Programming. 3C. Joyce Taylor.

4. Nee, krijgt een vergoeding van 60 cent per aansluiting per jaar en betaalt zelf de auteursrechten.

5A. Heartbreak High, Tiny TCC voor de hele kleintjes en animatieseries als Skeleton variations. 5B. 'Dat kunt u beter aan de concurrentie vragen'.

6. Bereikt nu 600.000 Nederlandse huishoudens en in Groot- Brittannië en Scandinavië.

1. Kindernet

2A. Geweldloze films en series voor kinderen. 2B. Alleen de presentatie. 2C. Kinderen van 3 tot 12 jaar. 2D. Dagelijks tussen 07.00 en 10.00 en in het weekeinde tussen 07.00 en 12.00. A. Londen.

3B. Chrysalis. 3C. Dick van Leeuwen.

4. Op dit moment betaalt Kindernet niet. 'Maar hoe dat in de toekomst wordt geregeld is onduidelijk'.

5A. Wordt vervolgd. 5B. 'We zijn niet beter, wel ànders dan de rest. Wij bieden geweldloze tv.'

6. Alleen in Nederland. Op dit moment op 97 procent van de kabel, vaak in combinatie met BRT2.

1. CARTOON NETWORK

2A. Tekenfilms. 2B. Cartoon Network beschikt over een bibliotheek met 8500 tekenfilmfiguren. 2C. Kinderen maar ook volwassenen. 2D. 14 uur.

3A. Engeland. 3B. Turner Broadcasting. 3C. Ted Turner.

4. Geen mededelingen over de betaling.

5A. Flintstones, Yogi Bear en Bugs Bunny. 5B. -

6. In 29 landen in heel Europa.

EDUCATIEF

1. Euro7

2A. Informatieve programma's. 2B. Nu nog 100 procent buitenlands, vanaf september ook Nederlands. 2C. Iedereen. 2D. 10 uur .

3A. Nederland. 3B. Keesing en Comsys , en particuliere beleggers. 3C. Hans Andriessen.

4. Ja, betaalt op dit moment 15 cent per aansluiting per jaar.

5A.“ We hebben geen sterrenstal." 5B. “Euro7 is niet 'meer van hetzelfde', wij brengen geen shows en spelletjes en kwissen maar informatie waar de kijker wat aan heeft.”

6. In 3,1 miljoen huishoudens en Nederland en in heel Europa via de satelliet te ontvangen.

1. Discovery Channel

2A. Documentaires . 2B. Vijf procent . 2C. Twaalf jaar en ouder, zo breed mogelijk. 2D. 17.00 tot 01.00 's nachts.

3A. Londen . 3B. United A.P. 3C. TDC UK/Scandinavia Venture, Joyce Taylor.

4. 1,50 gulden per jaar per abonnee, dus 12 cent per maand gemiddeld.

5A. Thema-weken. 5B. “Andere stations zenden steeds minder vaak documentaires uit, terwijl daar toch een grote behoefte aan is. Hoe meer entertainment de anderen brengen, hoe beter dat is voor ons".

6. In Nederland 4,2 miljoen huishoudens , verder o.m. Groot Brittannië, Scandinavië, Vlaanderen,VS.

1. Landscape Channel

2A. Rustgevende beelden, met klassieke muziek. 2B. Alleen eigen produkties. 2C. Iedereen, maar met name mensen die van klassieke muziek houden.. 2D. Op dit moment alleen 's nachts.

3A. Londen (in Nederland ISPA). 3B. Landscape Channel zelf. 3C. Nick Austin.

4. Nee, kabelexploïtanten kunnen de rechten op Landscape Channel kopen.

5A. Geen. 5B. Ander doel: soort muzikaal behang.

6. Nog nergens in Nederland te ontvangen, wel in Groot- Brittannië.

ABONNEE-TV

1. TV Plus

2A. Alles behalve nieuws en actualiteiten. 2B. Ongeveer 15 procent. 2C. Alle leeftijden. 2D. Ongeveer vier uur, vanaf 19.00 uur.

3A. - 3B. - 3C. -

4. Ja, 3 cent per maand per abonnee.

5A. De betere programma's van de publieke omroep 5B. “Wij bieden kwaliteits tv-programma's en de beste speelfilms.” TV Plus is ook de enige aanbieder van breedbeeldtelevsie.

6. In ongeveer 2 miljoen huishoudens.

1. Teleselect

2A. Pay-per-view kanaal (films), Cinema Royal (films) en in Amsterdam Rondje Humor. 2B. Neen. 2C. Filmliefhebbers en een breed publiek (families). 2D. 24 uur.

3A. Hilversum. 3B. Teleselect. 3C. Max Coppolse.

4. Ja, hoeveel is van kabelnet tot kabelnet verschillend.

5A. - 5B. Klanten van kabelexploitanten hebben zo meer reden om bij hen te blijven.

6. Nu nog alleen in Amsterdam, er zijn verder contracten gesloten met Casema en Rijnland.

1. Hallmark Entertainment Network

2A. TV-films, tienerprogramma's en klassieke bioscoopfilms. 2B. In 1995 zestig nieuwe, eigen produkties. 2C. Iedereen, van 8 tot 88 jaar. 2D. 24 uur.

Niet bekend

4. Geen commentaar.

5A. Bekende acteurs en actrices. 5B. Kwalitatief hoge televisiefilms voor het hele gezin.

Niet bekend

1. Filmnet The Complete Movie Channel

2A. Films. 2B. Nee. 2C. Alle leeftijden. 2D. 24 uur.

3A. Brussel (België). 3B. Nethold. 3C. K. Stofberg.

4. Ja, 65 cent per abonnee per jaar.

5A. Geen. 5B. 'Wij hebben recente films'.

6. In 92% van bekabelde huishoudens, geldt ongeveer ook voor België.

1. Filmnet-plus

2A. Films, kinderprogramma's en sport. 2B. Sport (samen met NOS). 2C. Kinderen en sportliefhebbers. 2D. 24 uur.

3A. Brussel (België). 3B. Nethold. 3C. K. Stofberg.

4. Ja, 65 cent per abonnee per jaar.

5A. Alleen wat betreft sport, Arno Vermeulen, Sierd de Vos, Hans Kraay. 5B. 'Onze kindertelevisie is geweldloos, sport is exclusief'.

6. In 85 procent van de bekabelde huishoudens is ook Filmnet-plus te ontvangen.

OVERIG

1. QVC - The Shopping Channel

2A. Een 'boodschappenkanaal'. 2B. 100 procent. 2C. Zowel mannen als vrouwen in alle leeftijds- en economische categorieën. 2D. 24 uur.

3A. Londen. 3B. - 3C. -

4. Ja, 5 procent van de omzet gaat naar de kabelexploitanten.

5A. Formula One Special, Corgi Collectable Models Special (Jools Holland) en Supernails Special (met o.a. model Mandy Smith). 5B. “QVC biedt een nieuwe, interactieve en innovatieve manier van winkelen.”

6. Almere, Gouda en omgeving, Leeuwarden en vanaf september in Amsterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden