Overwinning SBS: De Mols zender mag niet Tien heten

De tv-zender van John de Mol moet op zoek naar een andere naam. Tien mag niet van de rechter. Meer nog dan een nederlaag voor De Mol is het een overwinning voor de concurrentie.

Gerechtigheid, menen ze bij SBS. Deze omroep spande een kort geding aan tegen Talpa, het bedrijf van De Mol. Tien lijkt te veel op TV10, een naam die SBS Broadcasting al jaren gebruikt.

,,Waar deze zaak om draait'', verklaarde SBS' advocaat Van Manen twee weken geleden nog tijdens de zitting, ,,is de arrogantie van John de Mol. Hij eigent zich met veel wapengekletter een naam toe, terwijl hij wist dat wij een vergelijkbare naam gebruiken.''

TV10 bestaat al sinds 1989. Toen wilde Joop van den Ende zijn sterrennet onder die naam lanceren. Dat hield de politiek tegen. Maar TV10 is in andere vormen blijven bestaan. Tegenwoordig vult Jetix overdag de uren en zendt SBS via het kanaal de programmering van Veronica uit, in de avonduren.

Door deze constructie herkent het publiek TV10 niet meer als tv-zender, meent Talpa. Volgens advocaat Visser heeft SBS zich pas zorgen gemaakt toen Talpa met de naam Tien kwam. Ook de lancering van een digitaal showkanaal dat SBS onder de naam TV10 in september wil beginnen, zou slechts 'een reanimatiepoging zijn van een bij het oud vuil gezet merk'. De rechter was het daar, bleek gisteren, niet mee eens. Talpa maakt volgens hem wel degelijk inbreuk op de merk- en handelsrechten van TV10.

Vier jaar geleden heeft SBS 53 miljoen gulden betaald voor de helft van de TV10-aandelen. Dat ontlokte aan de advocaat van Talpa de bijna terloopse en daardoor veelzeggende opmerking dat zijn baas meer heeft betaald aan Nickelodeon. De vraag was onuitgesproken, maar duidelijk hoorbaar: dus waar maakt SBS zich druk over?

Bij Talpa kan de woordvoerster op de vraag wat concreet het verlies is, niets anders verzinnen dan dat de voorbereidingen op een logo vertraging oplopen. De kwart miljoen euro die al was uitgegeven aan de naamsbekendheid van Tien wordt vergeten. Net als de bekendheid van de naam: binnen 36 uur kende 89 procent van de Nederlanders Tien. Talpa gaat ook niet in op het aanbod gisteren van SBS de naam Tien te kopen voor vijf miljoen euro. Dat aanbod maakt de hoger beroep-zaak die Talpa nu gaat aanspannen alleen maar sterker. ,,Zo heilig is de titel dus ook weer niet voor SBS.''

Manager communicatie van SBS Eric Eljon: ,,Er is een beeld ontstaan dat alles wat Talpa doet in goud verandert. Dat nu eindelijk eens iemand in Nederland laat zien hoe je een nieuwe zender moet opbouwen. Deze uitspraak is een signaal dat De Mol zich niet alles kan permitteren.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden