Overslag in Rotterdam stagneert

Vertrekkend havendirecteur Smits verwacht 'nogal wat dynamiek' in de strijd om de containers

Voor het eerst in vier jaar is de Rotterdamse haven niet gegroeid. De goederenoverslag van de haven komt dit jaar uit op 442 miljoen ton, evenveel als vorig jaar. Daarmee was de laatste jaarcijferpresentatie van vertrekkend havendirecteur Hans Smits er een in mineur.

Volgens Smits was de belangrijkste oorzaak van de stagnatie 'de aanhoudende economische malaise'. "De afgelopen drie jaar nam de overslag nog met één procent toe, maar dat zit er dit jaar niet in. Ondanks dat het tweede half jaar beter was dan de eerste helft."

Dit jaar zijn voor het eerst de overslagcijfers van de haven van Dordrecht bij die van Rotterdam geteld. Zonder die optelsom kromp de overslag van Rotterdam zelfs.

Smits, die per 1 januari wordt opgevolgd door Allard Castelein, ziet de situatie van 2012 dit jaar terug in spiegelbeeld. "Waar in 2012 ruwe olie en olieproducten zorgden voor groei, laten ze het dit jaar afweten. Nu zijn vooral kolen, agribulk en erts en schroot flink gestegen." De containeroverslag in de haven daalde met 3,1 procent.

Dat het aantal containers in de haven terugliep, komt door verminderde consumentenuitgaven, en door toenemende concurrentie met andere havens. Hamburg haalt de achterstand die ze opliep tijdens de crisis in en steeds meer rederijen varen rechtstreeks op havens in Oost-Europa.

Smits verwacht de komende jaren 'nogal wat dynamiek' in de strijd om containers. Eerder dit jaar besloten de drie grootste containerrederijen minder op Rotterdam te varen en meer naar Europese concurrenten, zoals Hamburg en Antwerpen. G6, een containeralliantie waar onder meer Hapag-Lloyd en APL in samenwerken, kondigde onlangs aan minder op Europa te varen. Ook gaat G6 minder varen tussen Rotterdam en Antwerpen. Het verminderde aantal schepen wordt gecompenseerd door steeds grotere aantallen containers per schip.

Die ontwikkeling heeft volgens Smits een grote impact. "Welke havens en welke terminals hier uiteindelijk het beste uitkomen, moet de komende jaren helder worden. Wij zijn in ieder geval meer dan geschikt om de allergrootste schepen hier te ontvangen."

Maar achterover leunen is er niet bij. Smits vindt dat de verbindingen naar het achterland beter moeten. Meer goederen moeten per spoor en binnenvaart, minder over de weg. Om dat voor elkaar te krijgen moeten terminals op de Maasvlakte meer samenwerken, vindt Smits.

Volgend jaar verwacht het Havenbedrijf weer een groei van 1 à 1,5 procent. Ook de containeroverslag gaat volgens Smits weer groeien na opening van Maasvlakte 2, met zo'n vier procent per jaar.

De twee kolencentrales in aanbouw op de Maasvlakte moeten hun uitgestoten CO2 gaan afvangen en opslaan onder de zeebodem. Dat zei havenbedrijfdirecteur Hans Smits gisteren, in navolging van de Rotterdamse milieuwethouder Alexandra van Huffelen. Zij stuurde woensdag met de provincie Zuid-Holland een boze brief naar energiemaatschappijen E.On en GDF Suez, die de centrales bouwen. Van Huffelen vindt dat de bedrijven nu echt werk moeten maken van de opvang. Smits onderschrijft dat. "We vinden het buitengewoon ongewenst wat er nu gebeurt en we blijven ervoor knokken dat de centrales niet gaan draaien zonder afvang." De kans dat het gaat lukken, schat de havenbedrijfdirecteur op fifty-fifty.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden