'Overleven' in China

Ludiek milieualarm

Het korte filmpje 'Hairy Nose' -Harige Neus - toont het China van de toekomst. De lucht is grauw en zwaar van de smog. Jonge stedelingen en een enkele hond lopen met excentriek geknipt neushaar door de stad. Zij zijn de 'overlevenden', bij wie het vaak lange neushaar als filter voor de extreme luchtvervuiling dient.

Hairy Nose is een promofilmpje van milieuorganisatie WildAid en bedoeld om Chinese jongeren op humoristische wijze aan te zetten tot actie. "Luchtvervuiling is het grootste milieu- en gezondsheidsprobleem in stedelijk China, maar de meesten wachten tot de regering hun situatie verbetert", aldus May Mei van WildAid in de South China Morning Post.

Afwachten kan niet meer, meent WildAid. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie ademt ongeveer een derde van China's 1,35 miljard tellende bevolking geregeld ongezonde smog in. Het aantal jaarlijkse Chinese doden door de luchtvervuiling wordt op 1,3 miljoen geschat.

De heldenrol in het filmpje is weggelegd voor de man die zijn neushaar afscheert. Het ademen doet daardoor pijn, maar het herinnert hem aan 'de ooit blauwe luchten'. De boodschap van de organisatie mag duidelijk zijn. "Als je de luchtvervuiling niet verandert, verandert die jou."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden