Overijssel: Bezuinigen op sluizen is slecht voor recreatievaart en milieu

Den Haag wil geld zien van provincies voor sluisbediening

Wel een nieuwe tweede sluis in Eefde bouwen, maar tegelijk minder sluisbediening op de Twentekanalen. In Overijssel klinkt protest tegen bezuinigingsplannen van minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van infrastructuur op sluizen die door Rijkswaterstaat worden bediend.

Schultz wil dat provincies en de watergebonden bedrijven aan de sluisbediening gaan meebetalen. Doen ze dat niet, dan schut een aantal regiosluizen bij onder andere het IJsselmeer, Noord-Brabant, Overijssel en Zeeland aanzienlijk minder uren.

De minister wil na de zomervakantie met de collectezak rondgaan bij de provincies. Ze sloot al een deal met de provincie Limburg over een flexibeler bediening van een aantal sluizen in de Maas. Limburg draagt een miljoen euro bij en ook van ondernemers wordt een bijdrage verwacht.

Dit Limburgse akkoord loopt tot en met 2025. Er zullen minder sluiswachters nodig zijn doordat meer sluizen worden automatisch en van afstand bediend.

Overijssel vindt de insteek van Schultz' bezuinigingsplan onacceptabel, omdat het uitgaat van kortere bedieningstijden van sluizen en bruggen. Dat gebeurt juist aan de vooravond van de verbetering van de Twentekanalen naar Almelo en Hengelo/Enschede. Overijssel stak miljoenen in beter bevaarbare regiowaterwegen die op deze kanalen uitkomen. Schultz' plan is volgens Overijssel niet alleen slecht voor de beroepsvaart en de economie, maar ook voor de recreatievaart en het milieu.

Havenorganisatie Port of Twente waarschuwt Schultz namens de samenwerkende Twentse steden en havenondernemers voor economische schade en banenverlies. In Hengelo is onder meer Akzo Nobel afhankelijk van binnenscheepvaart. De Twentekanalen tellen drie sluizen. Als die minder uren bediend worden, staan de groeiplannen van de Twentse binnenhavens op het spel. Twente ziet een nationale rol voor zich, omdat er veel politieke steun is voor meer binnenscheepvaart.

Na het zomerreces presenteert Schultz haar definitieve bezuinigingsplannen. Gekeken wordt of het Havenbedrijf Rotterdam kan meebetalen aan het handhaven van de huidige bedieningsuren. Overijssel zoekt het net als Limburg graag in technische innovaties: meer automatische sluis- en brugbediening op afstand. Het provinciebestuur heeft nog geen besluit genomen over de bijdrage die Schultz gaat vragen. Overijssel zou liever eerst in gesprek gaan over andere bezuinigingsopties.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden