Overheid ontving al eerder kritiek op de stint

Een stint

De stint, de elektrische bakfiets die betrokken was bij het treinongeluk in Oss afgelopen donderdag, kon rekenen op kritiek in het verleden. De overheid legde die naast zich neer.

De overheid kreeg in 2011 negatieve adviezen van twee verkeersveiligheidsinstanties over het type elektrische bolderkar waarin donderdag vier kinderen in om het leven kwamen.

Dat schrijft infrastructuurminister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer over deze zogeheten ‘stint’. Toch keurde de overheid het gebruik destijds goed. Ook nu zegt de minister vooralsnog geen aanleiding te zien om het voertuig van de weg te halen.

Overkomelijke bezwaren

De bezwaren van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zag het ministerie als overkomelijk. De RDW stelde in 2011 dat de stint met zijn 110,5 centimeter ruim breder was dan de toegestane 75 voor die voertuigcategorie. Omdat ‘gewone’ bakfietsen 150 centimeter breed mogen zijn, werd dit voor de stint ook niet als bezwaar gezien.

De SWOV zag meer problemen bij de bestuurder. Iedereen van zestien jaar of ouder kan er zonder enige rijopleiding tien kinderen mee vervoeren. Volgens de SWOV kan er niet zonder meer vanuit worden gegaan dat dit veilig is, en moest bekeken worden of de bestuurderseisen niet strenger moesten. Dat onderzoek stelde het ministerie niet in. Wel wees ze de producent van de stint op het advies, die daarop rijtrainingen aanbood bij aanschaf.

Op dit moment onderzoeken de RDW en de SWOV of toelating strenger moet van voertuigen die niet harder kunnen dan 25 kilometer per uur (waar de stint ook onder valt). Volgens een woordvoerder van minister Van Nieuwenhuizen loopt dat onderzoek al langer, het ongeluk van donderdag is daarvoor geen aanleiding. “We kijken opnieuw naar de toelating en veiligheid van ‘licht gemotoriseerde voertuigen’, puur omdat er daarvan steeds meer op de weg zijn. Met alle elektrische fietsen, segways en stints is het steeds drukker op het fietspad.”

Lees ook:

Kun je met een stint wel veilig oversteken?

De elektrische bolderkar had het groene alternatief voor het taxibusje moeten worden. Er rijden er duizenden door Nederland. Donderdagmorgen kwamen in Oss vier kinderen om het leven bij een ongeluk met een dergelijke 'stint'.

Oss verwerkt het verdriet tussen bloemen, briefjes en knuffels

Een dag na het treinongeluk komen nog veel treurende mensen naar de onheilsplek in Oss. ‘Het biedt troost.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden