Overal blik en motorgeronk Waarom geen proeven met autoloosheid per regio of dagdeel?

De helft van alle Nederlanders is voor een autoloze zondag, meldde Trouw (27 augustus 1993) naar aanleiding van een onderzoek, gedaan door TNO. De onderzoekers en daardoor ook de ondervraagden gingen waarschijnlijk uit van de paar autoloze zondagen die in de jaren zeventig - tijdens de oliecrisis - door de overheid georganiseerd werden. Wanneer gevraagd zou worden naar het invoeren van autovrije dagen of dagdelen, bijvoorbeeld per regio, zou dit wellicht nog veel meer voorstanders opleveren.

TONKO UFKES

Een deel van de vakantie brachten wij door op het autovrije Vlieland en het was een verademing om niet voortdurend door gemotoriseerd verkeer te worden gestoord.

Helaas werd ook duidelijk dat echt autovrij niet meer bestaat, zelfs niet op de afgelegen eilandjes Vlieland en Schiermonnikoog. Hoewel dit de enige plaatsen in Nederland zijn die als zodanig bekend staan, rijden er toch veel auto's. Niet van bezoekers maar van bewoners; zij hebben hiervoor weliswaar een vergunning nodig, maar elke eilander kan deze in principe krijgen, mits in het bezit van een rijbewijs. Ondanks het geringe wegennet verplaatst men zich veelal per auto en niet wandelend of per fiets zoals de gasten wordt verordend. Net zo als in de rest van Nederland, trouwens.

Pas als je toerist bent, op zoek naar stilte en natuurschoon, valt op hoe onontkoombaar auto's wel zijn. Zelfs dwars door het Nationale park De Hoge Veluwe lopen asfaltwegen en is motorgeronk te horen.

Geen historische binnenstad is uitsluitend het domein van voetgangers en fietsers, hoewel dat gemakkelijk een aantal uren per dag of op vaste dagen zou kunnen. Navraag leerde dat bijvoorbeeld in het Brabantse vestingstadje Heusden geen enkel plan in deze richting bestaat. Ieder die het prachtig gerestaureerde en gereconstrueerde centrum wil bekijken, moet zich tussen rijdende en geparkeerde auto's doorwringen.

Moeiteloos

Helaas durven de overheden - van hoog tot laag - geen autoloze dagen, of alleen maar dagdelen, in te stellen. Het is volstrekt onduidelijk waarom dit niet gebeurt of waarom er niet eens proeven mee worden genomen.

Juist een recreatiegebied als de Hoge Veluwe is moeiteloos gedurende een aantal dagen af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Ook de Waddeneilanden Ameland, Terschelling en Texel kunnen zonder problemen een beperkte tijd autovrij gemaakt worden, desnoods volgens de op Schiermonnikoog en Vlieland gebruikte methode. Voor de eilanders zijn hieraan geen nadelen verbonden, terwijl het de natuur en de rustzoekende toeristen alleen maar ten goede komt.

Elke plaats in Nederland heeft wel een vaste koopavond, in december zelfs vaak meerdere achter elkaar. Toch bestaat vreemd genoeg nergens een autoloze koopavond. Op zich moet een dergelijke avond, middag of ochtend op plaatselijk niveau gemakkelijk te organiseren zijn. Anderzijds zou ook landelijk, bijvoorbeeld op een aantal feestdagen het openbaar vervoer, de fietsers en de voetgangers eens alle voorrang gegeven kunnen worden.

Het zo snel mogelijk instellen van enkele autovrije dagen of dagdelen per regio of stad is niet slechts een manier om het autogebruik op korte termijn terug te dringen. Het biedt tevens de mogelijkheid ervaring op te doen, zodat aan landelijke autoloze dagen gewerkt kan worden en er blijvend autovrije gebieden ontstaan.

Een haalbaar streven, wetend dat een kwart van alle Nederlandse huishoudens autoloos is!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden