Over veertig jaar denken we gelukzalig terug

Je hoort er liefhebbers nog weleens met een mix van bewondering en verbazing over praten. Over het kwartet Nederlandse operazangers dat in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw on-Hollandse staaltjes van Verdi-zang ten beste gaf. Gevieren stonden ze op het toneel van de Amsterdamse Stadsschouwburg in Verdi's 'Il trovatore' en 'Un ballo in maschera' en zongen daar de sterren uit de hemel: sopraan Cristina Deutekom, mezzosopraan Cora Canne-Meijer, tenor Adriaan van Limpt en bariton Jan Derksen.

Boven hen die daar gelukzalig over praten hangt het jaloersmakende aureool van 'wij-waren-er-bij'. Wie over pakweg veertig jaar op zo'n zelfde manier wil verhalen over 'gouden jaren van de Nederlandse zang', doet er goed aan de komende weken op te letten. Want de tijden van weleer lijken te herleven.

Volgende week zaterdagmiddag wordt in het Amsterdamse Theater Carré het Requiem van Verdi uitgevoerd met een kwartet Nederlandse zangers dat nu furore maakt: sopraan Eva-Maria Westbroek, mezzosopraan Tania Kross, tenor Frank van Aken en bas-bariton Jaco Huijpen. Groot verschil met hun illustere voorgangers is dat Westbroek en haar consorten haast nooit in Nederland te horen zijn.

Volgende week zaterdag dus wel, en ineens lijkt het hek van de dam. Want Westbroek, Van Aken en Kross zijn amper een week later in het Concertgebouw te bewonderen tijdens een groot operaconcert met Het Gelders Orkest. Bij hen voegen zich dan nog andere Nederlandse zangers onder wie de talentvolle Karin Strobos. Westbroek treedt in juni ook nog op tijdens het Holland Festival en zal in het jubileumseizoen van De Nederlandse Opera een belangrijke rol spelen. Fijn dat Nederland nu zijn eigen sterren een keer kan toejuichen.

De eerste twee concerten met Westbroek zijn benefietconcerten. Dat op vrijdag 22 mei is ten bate van het Staetshuys Fonds, dat jonge zangers en musici financieel helpt bij het opstarten van hun carrière. De kaartopbrengst van het Verdi Requiem is voor de organisatie Musicians without Borders waarvan Westbroek ambassadrice is. "Mensen bij elkaar brengen, zonder tussenkomst van geloof of politiek, alleen door de muziek. Iedereen wil uiteindelijk hetzelfde, gelukkig zijn. Door muziek kun je die basisemoties delen", zei Westbroek er in deze krant over.

Het idee voor Verdi's Requiem kwam van dirigent Boudewijn Jansen. Die hoorde over een uitvoering van dat werk in het concentratiekamp Theresienstadt. Barre omstandigheden, maar zij die meededen ervoeren een groot geluk. Men voelde zich vrij na Verdi's slotwoorden 'Libera me'. Zo snel na 4 en 5 mei komt dit bijzondere benefietconcert in een nog mooier licht te staan. Voor Westbroek bestaan geen grenzen, ze reist de hele wereld over. Maar het is mooi dat ze nu met de haren even binnen onze landsgrenzen is voor een oer-Hollandse Verdi.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden