Over twee miljoen bielzen Australië door

Eindelijk, anderhalve eeuw nadat het plan ontstond, rijden er treinen tussen Adelaide in het zuiden en Darwin in het noorden van Australië. Op 18 september is de 2979 kilometer lange spoorwegverbinding tussen het noorden en het zuiden van Australië voltooid.

In 1858 werd er voor het eerst gesproken over deze transcontinentale verbinding. De aanleg van de spoorweg begon in 1878, maar hield op in 1920 in Alice Springs, midden in het 'rode hart' van Australië. Het wachten was op betere technieken om een weg te kunnen banen door het tropische landschap in het noorden.

In 1980 kondigde premier Fraser aan dat de spoorlijn tussen Alice Springs en Darwin binnen vijf jaar zou worden gebouwd. Maar de hoge kosten, ruim 700 miljoen euro, leidden tot nieuw uitstel.

In april 2001 werd eindelijk begonnen worden met de aanleg van het ontbrekende stuk, het grootste infrastructuurproject in de geschiedenis van Australië. Om de aanleg mogelijk te maken was 2840 kilometer rail nodig met een gewicht van 145 duizend ton, en verder 100 bruggen, 15 miljoen kubieke meter grond, 2,9 miljoen ton puin voor de bedding van de baan en twee miljoen betonnen bielzen, met 2240 per dag vervaardigd in de bielzenfabrieken in Tennant Creek en Katherine. Het werk in de fabriek heeft behoorlijk ingegrepen in het leven van de werknemers uit Tennant Creek. Tegen hun gewoonte in gingen ze op tijd naar bed en waren ze voorzichtig met drank. Op de werkplek werd geregeld gecontroleerd op gebruik van alcohol en andere drugs. Wie teveel gedronken had werd ontslagen. Een werknemer die na een feestje toch maar de urine van zijn vrouw voor de test had ingeleverd werd gefeliciteerd. Hij bleek twee maanden zwanger.

De leiding van de spoorwegonderneming is achteraf erg tevreden over de motivatie van de medewerkers en over hun productiviteit. Er is hard gewerkt om aan de dagelijkse bielzenproductie te komen. Die bielzen werden geladen op de speciale trein met gigantische afmetingen die stapvoets het spoortraject aanlegde, meter voor meter, anderhalve kilometer per dag. De man die deze trein bestuurde, mocht niet meer dan 2 centimeter afwijken van de uitgezette koers. En ook de laatste meter moest perfect zijn, anders was alles voor niets geweest.

Een andere uitdaging waren de heilige plaatsen van de oorspronkelijke bewoners van Australië. De spoorlijn loopt langs vele plekken in het landschap die de voor hen bijzondere betekenis hebben. Over de preciese ligging van het traject was jarenlang overleg nodig. Heilige plaatsen in de directe nabijheid van de spoorlijn werden tijdens de bouw aangegeven met linten. In een enkel geval passeert de trein zo'n plek op slechts tien meter.

Met de spoorweg hoopt Australië de handel met Azië te stimuleren. Met name de haven van Singapore, een van de belangrijkste handelspartners van Australië, komt een stuk dichterbij. Op 15 januari 2004 rijdt de eerste goederentrein vanuit Adelaide naar Darwin. De eerste passagierstrein vertrekt 8 februari, om 48 uur later aan te komen in Darwin.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden