Over seks hoef je niet omslachtig te doen

(\N) Beeld
(\N)

Mail & Female, het vrouwvriendelijke postorderbedrijf in seksartikelen van Hanni Jagtman en Ella van der Gang, viert dit jaar zijn twintigste verjaardag.

Liefde is haar drijfveer, seks is haar business. Twintig jaar geleden begon Hanni Jagtman (57) de eerste vrouwvriendelijke sekswinkel van Nederland, en naar eigen zeggen ook van Europa. En dat was niet vanwege een bezoekje aan een seksshop op de Amsterdamse Wallen, zoals altijd zo mooi wordt verhaald. Over hoe Jagtman samen met haar huisgenoot en hartsvriendin Ella van der Gang wat meer wilde weten over de producten in die seksshop, maar dat de verkopers in de winkel zich geen raad wisten met hun vragen. Dat kon beter, vonden ze, en het idee voor het vrouwvriendelijke postorderbedrijf in seksartikelen ’Mail & Female’ was geboren.

Zo ging het dus niet, vertelt Jagtman in haar kantoor in het centrum van Amsterdam. „Je moet je bedrijf een beetje leuk inkleden, daarom hebben we dat verhaal bedacht.” Toch is het werkelijke verhaal minstens zo aardig: de eerste vrouwvriendelijke sekswinkel van Nederland vindt haar oorsprong in het feministische maandblad Opzij. „Daar stond een artikel in over een Amerikaans postorderbedrijf voor seksartikelen dat zich richtte op vrouwen. Dat raakte me. Ik kwam nooit in de seksshops op de Wallen, dat vond ik zulke vrouwonvriendelijke plekken. Seks is voor mij altijd aan een relatie en aan liefde verbonden geweest. Vanuit die visie wilde ik ’Mail & Female’ beginnen. En het is nog steeds zo: 80 procent van onze klanten heeft een relatie, seksartikelen kopen ze vooral om er samen plezier van te hebben.”

Na dat artikel in Opzij kregen Jagtman en Van der Gang al snel zelf veel publiciteit, door hun eerste sekscatalogus gericht op vrouwen. „Er was veel rommel te koop, daar moesten we doorheen. Van die levensgrote kunstpenissen, en vibrators die een ’hulpmiddel’ werden genoemd. Daar hebben we snel korte metten mee gemaakt. Een kunstpenis heet gewoon een dildo, en aan een vibrator beleven we plezier, dus dat noemen we niet een ’hulpmiddel’.”

De vibrators in de eerste catalogus kwamen uit Japan. „Dat waren kwaliteitsproducten, veel meer dan je in de gewone seksshops zag. We probeerden ook alles zelf uit, dat doen we nog steeds. Wij letten op andere dingen dan de gemiddelde man. Geen scherpe randjes op de vibratoren en dildo‘s bijvoorbeeld. Dat is lang niet altijd vanzelfsprekend. Laatst stond ik op een beurs, zegt een handelaar tegen me dat ik een van de vibrators veel goedkoper kan inkopen bij een andere fabrikant. Maar op die goedkope variant zit wel een scherpe naad. Dat is niet bepaald vrouwvriendelijk. Dan kiezen we liever voor een wat duurder product.”

De industrie voor seksartikelen is in de afgelopen twintig jaar wel vrouwvriendelijker geworden, zegt Jagtman, er zijn steeds meer kwaliteitsproducten beschikbaar. Al hebben de fabrikanten het nog niet helemaal begrepen, blijkt als een nieuwe lading dildo’s het kantoor wordt binnengebracht. Op de verpakkingen staan ordinair gefotografeerde vrouwen, zoals je ze ook op het hoesje van een slechte pornofilm verwacht. Jagtman haalt resoluut wat dildo’s uit de verpakkingen. „Dat doen we altijd, in zo’n doos gaan we ze niet naar onze klanten versturen. Vrouwen zitten niet op dit soort plaatjes te wachten. Wij vinden dit niet aantrekkelijk, het spreekt ons niet aan. Vrouwen wordt het idee opgelegd dat ze een seksobject moeten zijn, met hoerige lingerie en een vibrator. Als een vrouw een lustobject wil zijn, mag dat natuurlijk. Maar het hoeft niet.”

In de catalogussen van ’Mail & Female’ staan dan ook altijd artistieke foto’s van krachtige vrouwen die seksartikelen gebruiken. Over seks hoef je niet omslachtig te doen, vindt Jagtman, en de producten mogen gezien worden. Ze vertelt over een catalogus die eind jaren negentig verscheen, waarin lingerie centraal stond en de vibrators en dildo’s nauwelijks te zien waren. „Dat was een verkeerd signaal. Bij Mail & Female’ staan liefde, seks en relaties centraal. Niet de mode.”

In de tussentijd waren ook twee winkels van ’Mail & Female’ geopend, maar de een was verworden tot een lingeriewinkel, de ander meer tot een seksshop. „Ik ben er uit gestapt, en Ella en ik hebben de samenwerking stopgezet. Ik heb me twee jaar terug getrokken, en me afgevraagd of er nog wel een plek voor me was in deze industrie.” Uiteindelijk besloot ze verder te gaan met ’Mail & Female’, en in 2000 bracht Jagtman weer een catalogus uit, waarin de producten weer centraal stonden. Vlak daarna begon ze ook met verkoop via internet, de nieuwe postorder met tegenwoordig zo’n vijfhonderd bestellingen per week. Van der Gang werkt ook weer bij ’Mail & Female’, en in 2006 opende Jagtman opnieuw een winkel, in het centrum van Amsterdam.

’Mail & Female’ op internet is nog een stuk explicieter dan de catalogi waren, met soms wat platte, plastische teksten bij producten. „Het is heel lastig om de teksten te maken, we hebben in Nederland geen goede vocabulaire voor seks. We kunnen hier uren discussiëren over het wel of niet gebruiken van het woord ’neuken’. Ik vind het een rotwoord, dat komt ook door verkeerde associaties met foute porno. Door die woorden toch te gebruiken, probeer ik ook iets te doorbreken. Als we het maar vaak genoeg zeggen, gaan we het misschien gewoon vinden.”

Seks, en de aanschaf van seksartikelen, zijn al lang geen taboe meer. „Jonge meiden stappen met het grootste gemak onze winkel binnen, en ook vrouwen van middelbare leeftijd hebben weinig moeite om hier naar binnen te lopen. Vibrators kun je tegenwoordig gewoon bij een elektronicawinkel kopen, en bij de drogist liggen ook seksproducten. Het is allemaal veel beter en makkelijker verkrijgbaar.” Heeft ’Mail & Female’ eigenlijk nog wel bestaansrecht? „Dat denk ik wel. We zijn geen ’platte’ vibratorverkopers, we organiseren ook workshops en events om seks positief bespreekbaar te maken. En het overgrote deel van onze website gaat inhoudelijk over seks.” Zo is er op mailfemale.nl bijvoorbeeld uitgebreid informatie te vinden over hoe je iemand erotisch kunt masseren. „We willen het thema seks in een positief daglicht zetten. Dus niet plat en geil, maar vanuit respect, menselijkheid, waardigheid. Seks is niet een plat ding dat je aan de man of vrouw brengt. Ons bestaansrecht ligt in onze deskundigheid op het brede gebied van seks, liefde en relaties. We zijn een speciaalzaak, en daar is altijd behoefte aan.”

Hanni Jagtman: ¿We willen het thema seks in een positief daglicht zetten. Dus niet plat en geil, maar vanuit respect en waardigheid¿. (FOTO MAARTJE GEELS) Beeld
Hanni Jagtman: ¿We willen het thema seks in een positief daglicht zetten. Dus niet plat en geil, maar vanuit respect en waardigheid¿. (FOTO MAARTJE GEELS)
(Trouw) Beeld
(Trouw)
(Trouw) Beeld
(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden