Over opvolger Fallaux wordt druk gespeculeerd

'La cééemonie': vanavond (19.30 uur) in Thalia en 28-01 (19.30 uur) en 02-02 (19.30 uur) in Kriterion. 'Cyclo': 30-01 (19.30 uur) in Luxor en 02 -02 (19.30 uur) in Calypso. 'A comédia de Deus': 30-01 (19.00 uur) in Venster, 02-02 (14.30 uur) in Calypso en 03-02 (13.30 uur) in Venster.

Ook 'Cyclo' van Tran Anh Hung uit Vietnam en 'A comédia de Deus' van de Portugees Joao Ceaar Monteiro dongen toen mee naar de Gouden Leeuw. Deze films selecteerde Fallaux wel. Door mijn aanvulling op zijn keuzen, treedt nu ook in Rotterdam aan het daglicht hoe divers het filmaanbod vorig jaar in Venetië was.

'La cérémonie' is een schoolvoorbeeld van degelijk en traditoneel vakwerk. Hierdoor is het een tegenpool van het experimentele filmgedicht 'Cyclo' (over de ondergang van een riksja-fietser) en Monteiro's openhartige en subtiele verbeelding van erotische obsessies.

De inhoudelijk en stilistisch meest gedurfde film van dit drietal (Monteiro) viel in Venetië buiten de prijzen. Hung sleepte met zijn avantgardische bombardement van stadsbeelden en -geluiden de Gouden Leeuw in de wacht. Chabrols staaltje van conventioneel vakmanschap tenslotte werd bekroond met de prijs voor de beste actrice, die gedeeld werd door zijn hoofdrolspeelsters Isabelle Huppert en Sandrine Bonnaire.

Hoewel het niet helemaal terecht was dat Monteiro met lege handen naar Portugal terug moest, stemde deze verdeling van de prijzen toch tot tevredenheid. 'Cyclo' en 'La cérémonie' zijn voortreffelijke films, en zoals al gezegd stilistisch elkaars tegendelen. Samen laten ze zien dat er nog steeds vele filmtalen gesproken worden en dat die allemaal prachtige cinema kunnen opleveren.

Het intrigerende van 'La cérémonie' schuilt vooral in het superieure gemak waarmee Chabrol een Engels boek ('A judgement in Stone' van Ruth Rendell) omsmeedt tot zijn zoveelste uitstekende psychologische thriller over de decadentie van Franse provincialen. Al even gemakkelijk weet hij zijn actrices en acteurs tot prachtig spel te inspireren. Zelfs de altijd wat irritante Jacqueline Bisset valt in deze film best te pruimen.

De verklaring van Chabrols meesterschap is simpel. Sinds zijn debuut 'Le beau Serge' (1958) maakte hij ongeveer jaarlijks een film in dezelfde stijl en met hetzelfde thema. Door die enorme produktiviteit en trouw aan zijn eigen fascinaties, is het filmen voor Chabrol een tweede natuur geworden. Daardoor scheidt hij naast routine-produkten geregeld ook als vanzelf prachtfilms af. Zoals nu 'La cérémonie' en een paar jaar geleden zijn 'Madame Bovary'-verfilming.

Zoals te verwachten viel, wordt er in de wandelgangen van het festival al volop gespeculeerd over Fallaux' opvolger. Volgens laatste geruchten gooit Jacques van Heijningen (huidige directeur van het Nederlands Filmfestival in Utrecht) hoge ogen als zakelijk leider. Het artistieke beleid zou (het blijven geruchten) toevertrouwd gaan worden aan de filmproducent en -journalist Jan Heijs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden