Ov-poortjes splijten steden

Onderzoeker: Stadsdelen raken van elkaar afgesloten en dat is voor voetgangers erg vervelend

De metalen toegangshekken van de Nederlandse Spoorwegen in de stationshallen zullen elf steden doormidden snijden, waardoor de bereikbaarheid binnen zo'n gemeente een probleem wordt. Door de ov-poorten veranderen stations van belangrijke verkeersknooppunten in een stad in afgesloten gebieden. Dat elf gemeenten dit niet pikken, kan hoogleraar transportbeleid Bert van Wee goed begrijpen.

De toegangspoorten zijn nodig voor de veiligheid en om zwartrijden tegen te gaan, zo moeten de NS telkens weer uitleggen. Wie daar last van heeft? Gemeenten, burgers, winkeliers en reizigers zelf, denkt Van Wee. "Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de bereikbaarheid, die nu wordt belemmerd door de ov-hekjes van de NS. Dan zijn er de mensen die zonder treinkaartje van ene kant van de stad naar de andere willen, en de winkeliers die met de hekken klandizie van passanten verliezen. Ook reizigers zelf kunnen een vervelend gevoel krijgen als zij het station in de rustige uren nagenoeg voor zichzelf hebben."

Veel stations in Nederland zijn gebouwd in een periode dat zij aan de rand van de stad lagen. Door de stadsuitbreidingen plooiden de woonwijken zich om de stations en kwamen die meer bij de stadscentra te liggen. Zo kregen stations een belangrijke functie als schakel tussen stadsdelen voor voetgangers. Die schakel wordt met de ov-poorten doorbroken, constateert Van Wee.

Annemiek Molster van Molster Stedenbouw heeft onderzoek gedaan naar voetgangers rond knooppunten in het openbaar vervoer. Ook zij constateert dat de metalen hekken van de NS steden in tweeën splitst. "Stadsdelen raken van elkaar afgesloten en dat is voor voetgangers erg vervelend. Mensen zonder ov-chipkaart moeten straks een flink stuk moeten omlopen. En als er iets is waar voetgangers een hekel aan hebben..."

Molster denkt dat er minder contact zal zijn tussen de stadsdelen aan weerszijden van het station en het spoor. "Mensen die echt naar de andere kant van de stad willen, gaan niet meer lopen, maar kiezen een ander vervoermiddel. De fiets is dan zo erg niet, maar pakken ze de auto, dan is dat al een stuk vervelender."

Voor het project 'Voetsporen rond het station' heeft Molster looppatronen rond stationsgebieden geanalyseerd. "Zo hebben we gekeken naar de dichtheid van spooronderdoorgangen. Op sommige plaatsen is die best hoog, zoals in Almere." Het station Almere Centrum staat op palen zodat er diverse verbindingszones zijn tussen de stadsdelen. "Daar is afsluiting van het station niet erg. Maar in Nijmegen zijn veel minder doorgangen. Daar zorgt de afsluiting voor problemen."

Om te voorkomen dat steden in tweeën gesplitst worden, hebben de NS allerlei kunstgrepen bedacht met bijvoorbeeld passagerechten en aparte toegangspassen. Een systeem dat ouderen die van de ene naar de andere kant van de stad willen niet veel zal helpen, denken Van Wee en Molster.

"Het gaat dan om ouderen die niet gewend zijn aan de moderne technologie en nooit met de trein reizen", zegt Van Wee. "Zij zullen moeite hebben met het pasjessysteem om door het station te kunnen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden