OV-poortje doelwit vandalisme

OV-chipcontrole bij reizigers die uitstappen bij metrohalte Weesperplein in Amsterdam. (FOTO JOEL VAN HOUDT ) Beeld Joel van Houdt

Een avond in het weekeinde, Amsterdam Zuid-Oost. In één beweging wordt een van de toegangspoortjes van metrostation Reigersbos opengetrapt. Zonder blikken of blozen vervolgt een man van een jaar of 25 zijn weg. Reizigers kijken ongemakkelijk naar de grond. Zoiets gebeurt in Amsterdam elke maand ongeveer 45.000 keer.

Het achter betalende reizigers aanlopen en forceren van poortjes in de metro leidt tot veel ergernis onder reizigers. Het ’nieuwe zwartrijden’ is namelijk zichtbaarder dan het oude reizen zonder strippenkaart.

Sinds de 315 poortjes eind augustus 2009 het metrogebied afsloten, daalde het percentage zwartrijders van 13 naar 4. Een overwinning voor het geplaagde systeem, maar het zwartrijden dat overblijft zorgt wel voor veel meer irritatie.

„Het zijn vaak dezelfde mensen die de boel verstieren”, zegt toezichthouder Marcel (49). Hij werkt voor een contractant van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB en wil liever niet met zijn achternaam in de krant. „Meestal zijn het jongeren die naar de coffeeshop gaan. We zeggen er wel eens wat van, maar dan lachen ze ons gewoon uit. Ze weten dat we niets mogen doen.”

„Dat oude dametje waar mensen steeds achteraan lopen, krijgt hier geen fijn gevoel bij”, zegt Michael van der Vlis van reizigersorganisatie Rover. Als het aan hem lag, bestond de ov-chip naast de strippenkaart en was er meer toezicht in de metro.

Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET onderzoekt vanwege het gedoe met de poortjes of een andere instelling mogelijk is. Het hydraulische motortje springt nu open als er meer dan tachtig kilo druk op uitgeoefend wordt. Die flexibiliteit is nodig als bij een calamiteit mensen snel weg moeten. Het GVB is dit niet van plan, maar verminderde onlangs wel de tijdsduur waarin poortjes openstaan van tien naar zeven seconden.

Anders dan beveiliger Marcel, mag het Veiligheidsteam Openbaar Vervoer (VOV) in de Amsterdamse metro wel boetes uitdelen. Dat deden ze het afgelopen kwartaal onder regie van de politie zo’n tweeduizend keer. Voor het vernielen van poortjes, maar ook voor andere vergrijpen. Voordat de ov-chipkaart verplicht werd, kwam het veiligheidsteam vaker in actie. Nu richt het GVB zich met controles op de bus en de tram.

„Dat kunnen we merken”, zegt Lammert Vast van de VOV. Volgens hem speelt het probleem vooral op metrostations in buitenwijken waar weinig toezicht is. „Stations als Wibautstraat in Amsterdam zijn helemaal kapot getrapt. We komen zelfs mensen tegen die met een jaarabonnement in hun zak een poortje opentrappen. Andere reizigers worden geregeld bedreigd als ze er iets van zeggen.”

Station Reigersbos in Amsterdam Zuid-Oost noemt hij een ’feeststation’. „Het is er altijd feest. We gaan er nooit met minder dan vier man heen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden