Outsiders winnen

De uitreiking van de Oscars was vooral feestelijk voor ’outsiders’: alle acteerprijzen gingen naar niet-Amerikanen. De grootste verrassing was de Oscar voor de Franse actrice Marion Cotillard.

’U bent er echt. Ik kan het niet geloven. Welcome to the make-up sex!”, grapt presentator Jon Stewart aan het begin van de tachtigste Oscaruitreiking in het Kodak theater in Los Angeles. Na veertien weken schrijversstaking, een Golden Globes Ceremonie die om die reden geen doorgang vond, en een bij voorbaat afgezegde Oscar Party van het glamourblad Vanity Fair, kon Hollywood eindelijk de galajurk en smoking weer aantrekken.

De ’goedmaakseks’ werd een relativerend feestje voor louter ’outsiders’. De prijswinnaars waren New Yorkers, Britten, Ieren, een Française. Alle acteerprijzen gingen naar niet-Amerikanen. De avond bracht weinig prijzen voor Hollywood-mainstream en veel waardering voor de eigenzinniger films.

Dat het die kant op zou kunnen gaan was van tevoren al duidelijk, gezien de vele nominaties voor auteursfilms als ’Juno’, ’There will be blood’ en ’No country for old men’. Die laatste sombere thriller van de Coen broers, naar een boek van de ingetogen aanwezige Cormac MacCarthy, werd de grootste winnaar van de avond met Oscars voor beste film, beste regie, beste bijrol en beste aangepaste scenario.

In zijn dankwoord memoreerde Joel Coen dat hij en zijn broer Ethan nog steeds niet zo ver verwijderd zijn van de jongetjes die in de jaren ’60 met hun camera naar het vliegveld trokken om een film te maken over de ’shuttle diplomacy’: ’Kissinger: man on the go’. Hij bedankte alle mensen die hen in staat hadden gesteld verder te spelen in hun deel van de zandbak.

Ook ’Juno’ en ’There will be blood’ werden beloond. Zo ging de ’Oscar’ voor beste acteur voor de tweede keer in zijn carrière naar ’method-actor’ Daniel Day-Lewis voor zijn rol van de getergde olietycoon. De flamboyante ex-stripper Diablo Cody won haar dikverdiende Oscar voor haar originele scenario voor ’Juno’. Ze bedankte haar familie ’die van haar hield om wie ze was.’

Maar de onafhankelijkere koers bleek deze avond nog breder beloond te worden dan alleen via deze drie films. Zo gingen twee kersverse singer-songwriters – een Ier en een Tsjechische die beiden tot voor kort straatmuzikanten waren – er ondanks de drie genomineerde liedjes uit de Disneyfilm ’Enchanted’ zomaar met de Oscar voor ’best song’ vandoor.

De rijzige, rode, bleke Britse Tilda Swinton kreeg een Oscar voor haar bijrol in ’Michael Clayton’. Swinton uitte een ietwat dubbelzinnige waardering richting tegenspeler en Hollywoodlieveling George Clooney, die ze prees om zijn onvermoeibare Batman-persona. Terwijl dat een rol is waar Clooney liever niet aan wordt herinnerd.

Dat was direct ook het onaardigste wat er gezegd werd op de strak geproduceerde, meer relativerende dan roerende uitreiking. Presentator Jon Stewart maakte een paar aardige politieke grapjes (’normaliter als je een zwarte en een vrouw als presidentskandidaat hebt, verwacht je toch een komeet op het Vrijheidsbeeld’) en verder was het wachten op Michael Moore. Alleen moest die dit jaar zonder Oscar naar huis en bracht dus ook geen opschudding meer.

De mooiste jurken werden gedragen door Dame Helen Mirren en door Nicole Kidman, maar daar valt over te twisten. De meest spraakmakende jurk was de vissenjurk van Gaultier, gedragen door Marion Cotillard. De Franse actrice bleek in meerdere opzichten de grootste verrassing van de avond. Met haar Oscar voor haar rol in ’La vie en rose’ won zij van favorieten Ellen Page (’Juno’) en Julie Christie (’Away from her’). Alleen Sophia Loren (’La Ciociara’, 1960) en Roberto Benigni (’La vita è bella’, 1998) wonnen eerder een Oscar voor een niet-Engelstalige rol in een niet-Engelstalige productie.

De perplexe Cotillard bedankte het leven en de liefde: „Er wonen toch engelen in deze stad.”

Haar Oscar voor de rol van Edith Piaf illustreerde wel weer de ijzeren Hollywoodwet dat de Oscarkansen van een acteur verviervoudigen als hij of zij een beroemd, historisch personage speelt, en dan liefst eentje die vraagt om een extreme make-over de lelijkere kant op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden