'Oudere kinderen in bso moeten kunnen kiezen'

Nicole Olieman, leerkracht basisschool en onderwijskundige.

Arlette Dwarkasing

Voetballen, spelletjes en computeren zijn favoriet op de buitenschoolse opvangcentra (bso) in Amsterdam. Hoe meer activiteiten op een dag hoe tevredener de kinderen.

,,Ik ben nu leerkracht in groep 7. Maar ik heb ook kleuters en 'middenbouwers' gehad. In de avonduren studeerde ik onderwijskunde. Als je al jaren op een basisschool werkt ken je dat onderwijswereldje op een gegeven moment wel. Ik was erg nieuwsgierig naar hoe het er in de buitenschoolse opvang aan toe ging. In het onderwijs heb je verschillende methoden waar je je aan moet houden. Het programma is strak. Op de bso gaat het om 'vrije tijd'. In die vrije tijd kun je wat aanrommelen, maar ook nuttige en educatieve dingen met de kinderen doen. Voor mijn afstudeer scriptie heb ik een onderzoek gedaan naar het activiteitenaanbod van de bso's in Amsterdam voor kinderen van acht tot twaalf jaar. Want uit een eerder onderzoek in 1998 naar de beleving van kinderen in de bso, bleek dat de oudere kinderen nogal ontevreden zouden zijn. Ze missen op de bso voldoende en op hun behoeften toegesneden activiteiten en spelmateriaal (computers).

In Amsterdam zijn 74 bso's. Ik heb een steekproef gedaan onder leidsters en kinderen van achttien bso's. In de onderzoeksweek is het aantal georganiseerde activiteiten gemiddeld vier (minimum nul en maximum negen). Knutselen is door de meerderheid van de bso's georganiseerd. Een minderheid van de bso's heeft een uitstapje gemaakt. Spelen in een park en boodschappen doen komt bij twee bso's voor.

De kinderen geven aan gemiddeld 1,5 activiteit te doen op één middag. De meest genoemde activiteiten zijn sporten (voetbal komt op de eerste plaats), (gezelschaps)spelletjes, handvaardigheid (knutselen) en computeren (vooral spelletjes op de pc). Hoe meer activiteiten de kinderen doen, hoe tevredener ze zijn.

De leidsters blijken het best moeilijk te vinden een evenwicht te vinden tussen georganiseerde activiteiten en het vrijlaten van de kinderen. Als je ze niets aanbiedt, gaan de kinderen zich vervelen. Maar als je iets organiseert kijgen kinderen soms ook het idee dat 'het móet' en ze moeten op school al zoveel. Vooral oudere kinderen vinden het niet leuk gedwongen te worden ergens aan mee te doen. Ze willen eigen keuzes maken. In je aanbod moet je dan ook zorgen dat de kinderen iets te kiezen hebben.

Om het activiteitenaanbod te vergroten werkt de meerderheid van de onderzochte bso's samen met één of meerdere instellingen. Het meest populair is het buurthuis, vervolgens de school en daarna de bibliotheek. Met een speeltuin, Boddaertcentrum, andere bso of bijbelclub werkt een enkele bso samen. Bij die samenwerking gaat het meer om ruimte en activiteit dan materiaal.

Opvallend vind ik het dat kinderen zoveel meer achter de coputer zouden willen ziten dan in veel bso's mogelijk is. Daar zoumeer aan gedaan kunnn worden. Naast de spelletjes zijn er ook zoveel leuke educatieve computerprogramma.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden