Oudere is ten onrechte tegen nieuw onderwijs

Geef competentiegericht onderwijs een kans. Laat het niet mislukken.

Het is gewoon een misvatting te menen dat bij competentiegericht onderwijs vakkennis verloren gaat. Sommige docenten vatten niet helemaal wat competentiegericht onderwijs precies inhoudt. Vakkennis is een essentieel onderdeel van een competentie. Heel simpel. En toch weten veel leraren niet hoe ze met competentiegericht onderwijs moeten omgaan. Beroepstaken staan centraal, en om die goed uit te kunnen voeren heeft een student kennis nodig en moet hij vaardigheden en de motivatie hebben om de taak goed uit te voeren.

Dat het invoeren van competentiegericht onderwijs in het MBO weerstand oproept is niet vreemd. Het merendeel van de MBO docenten is ouder dan 50 jaar en in het HBO kennen we dat verschijnsel ook. Hoe ouder je bent, hoe lastiger het wordt om een nieuwe werkwijze aan te leren. Je bent op een bepaalde manier zelf opgeleid, je hebt al jaren op een vaste manier gewerkt, en nu moet het ineens anders.

Dat competentiegericht onderwijs is doorgeslagen klopt ook. Er zijn opleidingen waarvan je je mag afvragen hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat ze dergelijke lesprogramma’s durven en ook mogen aanbieden. Dat was bij de invoering van het ’studiehuis’ niet anders, ook daar zijn veel middelbare scholen de mist in gegaan maar hebben uiteindelijk geleerd van hun ervaringen. Ze hebben hun lesprogramma’s bijgesteld. Dat hoort nu eenmaal bij vernieuwing. Gelukkig zijn studenten mondiger geworden en rekenen zij via evaluaties af met fouten.

Zoals alle veranderingen zal het minstens vijf tot acht jaar duren voordat het competentiegericht onderwijs de juiste vorm gevonden heeft. Die tijd moeten we ons gunnen. Als we de keuze overlaten aan de huidige vergrijsde docentenpopulatie duurt het nog veel langer.

Onze uitdaging ligt in het gegeven dat we studenten moeten motiveren om kennis te verzamelen, vaardigheden te ontwikkelen en ambitie te krijgen om iets te presteren. Als we daar als ouderen moeite mee hebben dan moet we niet zeuren maar aan de slag gaan. Of we moeten jongeren vinden die de fakkel verder dragen.

Competentiegericht onderwijs biedt veel mogelijkheden mits docenten het goed brengen. Je laat studenten niet aan hun lot over met een volstrekt misplaatst appèl op zelfstandig leren. Je leert hen wat er bij komt kijken om een taak goed uit te voeren en leidt hen naar zelfstandigheid. Je pompt hen niet vol met kennis waarvan jij als docent vindt dat ze nodig hebben maar helpt hen de kennis te krijgen die ze moeten hebben om de taken uit te voeren waarvoor ze worden opgeleid.

Voor oudere docenten is dit een lastige tijd. Het verschil tussen hoe je zelf opgeleid bent, en hoe je nu moet opleiden is groot. Wees daar eerlijk over en erken dat probleem, want dan kunnen we er echt iets mee, in plaats van de oorzaak maar bij de ’anderen’ of de overheid te leggen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden