'Oudere docent moet coachen'

Minister: Seniorendagen inleveren om jonge leraar op weg te helpen

Oudere leraren moeten vrije dagen inleveren om jonge docenten op gang te helpen. Zo kunnen alle pas afgestudeerde leerkrachten een coach krijgen die hen begeleidt bij hun start in het onderwijs. Dat voorstel deden minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker van onderwijs gisteren bij de afsluiting van de internationale lerarentop, deze week in Nederland.

Docenten hebben vanaf hun 52ste recht op extra vrije dagen, bovenop de vakantiedagen die alle onderwijsgevenden krijgen. Maar dat ouderdomsverlof voor docenten is 'een blok aan het been van het onderwijs', zegt Dekker (VVD), doelend op het feit dat vier procent van de lerarensalarissen opgaat aan de regeling. "Die oudere docenten kunnen we juist heel goed gebruiken voor de begeleiding van jonge leraren." Slechts 28 procent van de studenten die aan een lerarenopleiding begint, wordt daadwerkelijk voor langere tijd leraar, en dat zijn er te weinig, zegt hij. PvdA'er Bussemaker: "In Nieuw-Zeeland zijn dat er meer, omdat jonge leerkrachten daar gecoacht worden. Daar moeten we hier ook naartoe."

Zo ontstaat bovendien een nieuw carrièrepad voor docenten, vult Bussemaker aan. "We besteden nu geld aan het ontzien van oudere leraren met vrije dagen, in plaats van aan het onderwijs. Dat is scheef."

Niet alleen beginnende docenten, ook oudere docenten moeten blijven leren, vinden de bewindslieden. Er is een 'cultuurverandering' nodig onder docenten, zeggen ze. Docenten hebben het druk, beseft Dekker. "Maar het is ook een kwestie van tijd maken. Ik sprak tijdens de lerarentop een schooldirecteur die twee van zijn docenten een academische opleiding had laten doen naast hun werk. Hij zei: de gesprekken in de lerarenkamer gaan nu over onderwijs in plaats van vakanties."

Bussemaker en Dekker willen meer docenten met een universitair diploma voor de klas. Ze trekken de komende drie jaar 57 miljoen euro uit om 1500 jonge academici een leerwerktraject tot leraar aan te bieden. Die zijn hard nodig op scholen, zegt Bussemaker. "Zij kunnen op een abstracter niveau denken en reflecteren. Dat is nodig; op scholen moet meer nagedacht worden over hoe docenten functioneren." Volgens Bussemaker maakt dat de hbo-opleidingen niet overbodig en leraren met een hbo-diploma niet tot tweederangs docenten. "Niet iedere leerkracht hoeft een masterdiploma te hebben. Maar er is nu een discrepantie in de samenstelling."

De hbo-opleidingen moeten wel moeilijker worden, zegt Bussemaker. "We gaan op de pabo scherper selecteren, de taal en rekentoetsen worden nog strenger. We willen dat jonge leerkrachten gegarandeerd genoeg weten van alle vakken die ze moeten geven."

Alle maatregelen doen vermoeden dat de leerkrachten die nu voor de klas staan niet goed genoeg zijn, maar dat is een misverstand, zegt Dekker. "Er zijn fantastische docenten, maar er zijn er ook waarover je je zorgen moet maken. Vijftien procent van de docenten in het voortgezet onderwijs voldoet niet aan de basisvaardigheden. Dat is zorgelijk."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden