Oude Waalbrug als schroot naar hoogovens

De beroemde Waalbrug bij Zaltbommel, gebouwd in 1933, is niet meer. De sloop van de oude oeververbinding, door de nieuwe betonnen Martinus Nijhoff-brug van 1996 overbodig geworden, is gisteren ’feestelijk’ voltooid. De sloopklus werd uitgevoerd door aannemer Ballast Nedam en nam vijf maanden in beslag. Meer dan 1000 ton staal worden gerecycled; de brug wordt in kleine stukken verschroot, en dient als grondstof voor de hoogovens in IJmuiden.

Van onze redactie economie

Rijkswaterstaat achtte sloop noodzakelijk omdat het stalen gevaarte al 25 jaar niet was onderhouden, en de A2 over de nieuwe brug in de toekomst wordt verbreed. Voor de scheepvaart is het mooi meegenomen dat door het verdwijnen van de stalen brug radarbeelden minder worden verstoord. Nu liggen er over de Waal nog twee in plaats van drie bruggen: de nieuwe voor het ’gewone’ verkeer en de oude spoorbrug.

Tegenstanders van de sloop vonden dat de oude brug een monumentale status moest worden toegekend. De brug ’ademde de negentiende eeuw’, aldus de stichting Boogbrug Vianen, en had met elf andere boogbruggen deel uitgemaakt van het Rijkswegenplan van 1927. De stichting verloor de zaak voor de rechter. Het plan om de brug te verplaatsen naar Nijmegen, dat een tweede Waalbrug nodig heeft, liep op niets uit. De oude brug was te smal. Als het aan rijkswaterstaat had gelegen, was de brug al in 2002 aan de slopershamer ten prooi gevallen, maar het ’feest’ moest tot gisteren wachten.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden