Oude platen in een nieuwe jas

Een tentoonstelling in het Schieblock in Rotterdam toont herinterpretaties van bekende platenhoezen.

Hij besloot het ordinair te jatten. Op een Amerikaanse website voor grafisch ontwerp kwam weblogger Quin Lausberg verschillende herontworpen albumhoezen tegen. Hij vond het zo'n leuk idee, dat hij op zijn weblog een oproep plaatste om de hoes van je favoriete plaat te herinterpreteren. Vervolgens zouden ze in een virtuele tentoonstelling op internet geplaatst worden. De reacties waren overweldigend: "Het is eigenlijk een beetje een uit de hand gelopen grap" zegt Lausberg. "Het ging als een lopend vuurtje, er zijn 46 ontwerpen ingestuurd, waarvan drie uit België."

Lausberg had zijn oproep ook opgehangen in de lift van het kantoorgebouw waar hij werkt. "Cartoonist Nozzman zit hier ook. Binnen drie dagen stuurde hij mij zijn interpretatie van Arcade Fire's Funeral in." Naast reacties trekt de virtuele tentoonstelling ook veel bekijks. Als je bijvoorbeeld op internet in je zoekmachine het album Parade van Prince and the Revolution intikt, komt het herontwerp bij de gevonden afbeeldingen te staan.

Lausberg kreeg zoveel prachtige ontwerpen binnen dat hij besloot dat de tentoonstelling niet alleen virtueel moest plaatsvinden. Hij liet de albumhoezen op ware grootte drukken en vanaf vanavond zijn ze te bewonderen in het Werkhotel van cultureel centrum het Schieblock in Rotterdam. De tentoonstelling wordt om 17:00 geopend, vanaf dan blijven de ontwerpen er voor onbepaalde tijd hangen. Ook zijn alle 46 ontwerpen op internet te vinden: Herontwerp.wordpress.com.

Marlous Tode - The Velvet Underground , The Velvet Underground & Nico (1967)
Ze moest bekennen dat ze nog nooit naar The Velvet Underground had geluisterd, maar kende de albumhoes wel. Voor de illustrator Marlous Tode vormt Andy Warhol een onuitputtelijke inspiratiebron. Ze heeft zelf een platencollectie van twee meter lang. Deze plaat zit daar helaas niet bij. Het is het debuut-album van The Velvet Underground, waarvan Andy Warhol destijds de manager was. Bij de eerste persing van de LP kon de banaan op de hoes ook daadwerkelijk gepeld worden.

Nozzman (Bram van Rijen) - Arcade Fire, Funeral (2004)
De bekende cartoonist Nozzman koos voor een hoes van Arcade Fire. Volgens hem klonk melancholie nog nooit zo hartverscheurend mooi als op het debuutalbum van de Canadese band. Het ontwerp had hij nog liggen in een tekenboek waar hij zo nu en dan van zich af tekent, "naast het binnen-de-lijntjes werk dat ik in opdracht maak", aldus de tekenaar.

Marco Kole -Chess the Musical (1984)
Hij is financieel dienstverlener, en kan eigenlijk helemaal niet tekenen. Maar toen Marco Kole de hoes van de musical Chess zag, kwam hij op het idee hem om te vormen tot de tweedimensionale QR-code.

"Hoe zou een platenhoes er anno 2011 uitzien?", dacht Kole. Indien ingescand, verwijst de streepjescode ook door naar de website van de musical, in 1984 geschreven door ABBA-leden Benny Andersson en Björn Ulvaeus.

Armand Verhoef - U2, The Joshua Tree(1987)
Grafisch vormgever Armand Verhoef kocht op zijn elfde van al zijn spaargeld het album The Joshua Tree van U2. Hij vindt het nog steeds de beste plaat van de Ierse rockband. "Er is geen weg tussenin: je haat U2 of je houdt van ze", aldus Verhoef, die duidelijk tot de laatste groep behoort. Voor zijn interpretatie van de albumhoes koos de ontwerper ervoor de cactusachtige Joshua-boom centraal te stellen in plaats van de band en keerde daarbij de kleurstelling om.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden