Oude meesters vliegen de Tefaf-deur uit

Crisis in kunsthandel lijkt voorbij Chinezen, Indiërs, Russen en Brazilianen actief

In de internationale kunsthandel lijkt de crisis voorbij. Op de Tefaf in Maastricht, de grootste kunstbeurs ter wereld, werden de verwachtingen van vrijwel alle handelaren overtroffen. Van de particuliere kopers was 21 procent voor het eerst op de beurs.

"Het vertrouwen is weer terug", concludeert de Londense kunsthandelaar Johnny van Haeften na anderhalve week zakendoen op de Tefaf. "Een heel verschil met vorig jaar." Zijn stand heeft hij meerdere malen moeten aanvullen, want zijn oude Hollandse en Vlaamse meesters - Gerrit Dou, Esaias van de Velde, Frans Snyders, Pieter Claesz, Gerard Terborch - vlogen de winkel uit. Met als topstuk een groot werk van Frans Francken met een vraagprijs van 14 miljoen euro.

Niet alleen Van Haeften deed de afgelopen anderhalve week goede zaken op de 25ste editie van de kunstbeurs die gisteren werd afgesloten. Over de hele linie - oude kunst, moderne kunst, antiek, juwelen - werd er gretig gekocht.

"Het ging ongelooflijk goed", zegt Catherine Weiss van Weissgallery, die levensgrote portretten van Hendrik de Achtste en gravinnen uit de zestiende eeuw had hangen. Veel van de werken droegen de laatste dag de rode stip die aangeeft dat het werk verkocht is. "Een Nederlands museum kocht ook twee portretten."

De kunsthandel had een flinke dip in 2009, toen de handel door de wereldwijde crisis met 33 procent afnam. Maar terwijl de Europese Unie nog worstelt met het vertrouwen in de euro en in het Haagse Catshuis moeizaam naar bezuinigingen wordt gezocht, lijkt in de kunsthandel de crisis weer voorbij. "We zijn weer bijna terug op het niveau van het topjaar 2007, toen er wereldwijd voor 48 miljard aan kunst werd verhandeld", zegt Titia Vellenga, hoofd pr en marketing van de Tefaf.

"Het vertrouwen in de economie neemt weer toe," zegt Van Haeften. "De eurocrisis lijkt onder controle, er worden goede maatregelen genomen. Daar komt bij dat de rente nu laag staat. Dan is het slim om te investeren in een mooi schilderij dat zijn waarde behoudt. Kunst is nu een veiliger belegging dan onroerend goed of aandelen."

In de kunsthandel zijn de Chinezen tegenwoordig het meest actief. Maar op de Tefaf gaan ze voornamelijk op Chinese kunst af. "Geen Chinees gezien", zegt kunsthandelaar Alon Zakaim. "De aandacht voor China als opkomend land is overdreven", zegt Carlo van Oosterhout van Haboldt & Co: "De Europese markt voor oude schilderijen merkt niets van de Chinezen."

"Dat klopt," zegt hoofd pr en marketing Vellenga. "De Chinezen kopen vooral Chinees antiek en Chinese hedendaagse kunst. De Indiërs, die flink op komen zetten, kopen vooral Indiase kunst."

Russen begeven zich wel op de markt van Europese meesters. Van Oosterhout: "Dat hebben we wel kunnen merken". Hetzelfde geldt voor Brazilianen, vertelt Vellenga. "Heel Zuid-Amerika is een interessante nieuwe markt voor ons."

De goede stemming beperkt zich vooralsnog tot het topsegment van de kunst, zegt Vellenga. "In de segmenten eronder is de Europese recessie wel voelbaar. Dat neemt niet weg dat de dure aankopen een euforie kunnen creëren, waardoor ze de economie helpen op gang te brengen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden