Oude liefde roest niet

Gérard Depardieu en Isabelle Huppert zijn herenigd. Vijfendertig jaar na hun optreden als liefdespaar in Maurice Pialats 'Loulou' keren ze als ex-geliefden terug in 'Valley of Love'. De Franse regisseur Guillaume Nicloux, die met 'The Disappearance of Michel Houellebecq' al een fantastisch spel speelde met fictie en realiteit, zoekt in 'Valley of Love' - vanaf vandaag in de bioscoop - opnieuw de grenzen van de verbeelding op.

Zo is het drama niet los te zien van 'Loulou' waarin Huppert een jonge vrouw speelde uit de gegoede burgerij. Nelly verveelde zich kapot in haar mooie Parijse appartement. Vluchtend voor haar nette baantje en brave echtgenoot viel ze als een blok voor kroegtijger Loulou, die met een woeste, seksuele aantrekkingskracht werd gespeeld door Depardieu, toen al een bonk van een kerel. Tijdens hun eerste vrijpartij zakten ze schaterlachend door zijn bed. Als hij bovenop haar kroop, stikte ze zowat.

Wat 'Loulou' zo speciaal maakte, was dat de acteurs min of meer samenvielen met hun rollen. Depardieu, zoon van een drankzuchtige metaalarbeider, was op zijn dertiende van school gegaan, en op zijn zestiende, via een omweg in de kleine criminaliteit, bij een theatergroep in Parijs terecht gekomen. Op zijn zesentwintigste brak hij door in 'Les Valseuses', als een lefgozer die al stelend en rokken jagend door Frankrijk trok.

De 21-jarige, nog volslagen onbekende Huppert had in de film een bijrolletje. Ze speelde een van de meisjes die door Depardieu werd opgepikt.

Huppert, dochter van een lerares Engels en een fabrikant van kluizen, wist als tiener al dat ze wilde acteren. Ze belandde op het conservatorium in Versailles. Via allerlei rolletjes in de jaren zeventig (ze speelde onder meer het zusje van Romy Schneider in 'César et Rosalie') beleefde ze haar eerste grote succes met 'La Dentellière'. Huppert speelde een stille kappersleerling die een grote liefde beleeft met een hoger opgeleide jongeman. In de film zaten sociale en culturele verschillen de romance uiteindelijk in de weg.

'Loulou' ging ook over de Franse klassemaatschappij, maar dan meer 'to the point', met Huppert als het knappe dametje dat uit het keurslijf breekt, en Depardieu als de Naturbursche die haar gulzig opvangt. Eén brok vlees en instinct. Goed voor drie pakjes Gauloises per dag. En zo zijn ze ook gecast in 'Valley of Love'.

Depardieu die in de film gewoon Gérard heet, komt als een geweldige tweetonner het beeld binnengewaggeld, kortademig en hevig transpirerend. Zijn Hawai-bloesje staat op knappen. Huppert die Isabelle heet, is de sprietige vrouw met wie hij ooit was. Ze ontmoeten elkaar in Death Valley, in de zinderende hitte van de Californische woestijn, op verzoek van hun zoon die een half jaar terug uit het leven is gestapt, en die zijn gescheiden ouders voor zijn dood brieven heeft geschreven.

'Valley of Love' is een prachtfilm over een tedere hereniging na vele jaren, waarin de geliefden uit 'Loulou' weergalmen, evenals de karakters van Depardieu en Huppert die als acteurs totaal verschillende wegen insloegen. Huppert ontwikkelde zich tot de koningin van de Europese artistieke film. Depardieu ging steeds meer samenvallen met zijn Obélix-rol. Enkele jaren terug verloor hij zelf zijn 37-jarige zoon Guillaume, een getalenteerde maar door drank en drugs getroubleerde acteur.

Depardieu vervolgde als het ware zijn pad als branieschopper, door uit woede over de Franse belastingaanslagen Russisch staatsburger te worden. Hij werd gearresteerd wegens rijden onder invloed, en piste doodleuk over het tapijt van een vliegtuig. Om maar een paar zaken te noemen waarmee hij de laatste jaren het nieuws haalde. Des te verrassender dat Depardieu zich naast Huppert weer een rasacteur betoont, geestig en gevoelig, als voorheen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden