Oude hofleverancier kon de tijd niet bijbenen

Warenhuis gold ooit als trendsetter maar werd uiteindelijk vooral bezocht vanwege het nostalgische interieur

MARCO VISSER

Het warenhuis van de gegoede burgerij Maison de Bonneterie sluit na 125 jaar voorgoed de deuren.

Maison de Bonneterie was één van de hofleveranciers die ook echt aan het koninklijk huis leverde. Bekend is dat prinses Beatrix in haar tijd als koningin het warenhuis in Den Haag na sluitingstijd bezocht zodat ze in alle rust met haar hofdame kon winkelen.

Of koning Willem Alexander en koningin Maxima de winkel bezoeken? "Daarover doen wij geen mededelingen", laat Maison de Bonneterie weten.

De laatste jaren probeerde de chique keten aan te haken bij de moderne trend van shop-in-shop; winkels in winkels. De Nespresso-afdeling in de Bijenkorf is daar een bekend voorbeeld van, net als de afhaalpunten van PostNL in filialen van Albert Heijn.

Het warenhuis opende naast de twee zaken in de binnensteden van Amsterdam en Den Haag een outletstore in Heemstede. En toch, de moderne tijd leek de Bonneterie maar niet te willen passen.

Hoe anders was het begin twintigste eeuw, toen het warenhuis als een echte trendsetter in Nederland gold. De oprichters Joseph Cohen en Rosalie Wittgenstein begonnen in 1889 nog bescheiden, met een klein pandje aan de Amsterdamse Kalverstraat. De vraag naar hun 'breisels' was zo groot dat zij in 1908 de gedurfde stap namen om naar Frans voorbeeld een luxewarenhuis te openen; het eerste in Nederland.

Twee jaar later volgde De Bijenkorf, maar qua uitstraling bleef de Maison met haar kroonluchters, statige trappen en klassieke inrichting superieur.

Dat bleef zo tot de jaren zestig, toen de maatschappij veranderde. Elitair, daar hing een luchtje aan. Daarbij klopte een nieuwe middenklasse op de deur; de arbeiders die zich omhoog werkten. Maison de Bonneterie heette ook hen van harte welkom. In de jaren zestig ging het interieur op de schop voor een nieuwe uitstraling. Eentje die ook het nieuwe geld zou moeten aanspreken.

Dat lukte, al koesterde het warenhuis tegelijkertijd haar imago van winkel op stand. Met de jaren begon die uitstraling te knellen. Nostalgisch deftig werd steeds meer gezien als truttig. Wie geld had, gaf het liever uit in de Amsterdamse PC Hooftstraat.

Tegelijkertijd kregen warenhuizen concurrentie van grote, gespecialiseerde ketens als cosmeticaconcern Douglas. De Bonneterie gooide het roer om en besloot zich alleen nog maar te richten op mode. Daarmee wist het oude warenhuis zich niet te onderscheiden.

Wie de Bonneterie bezocht, deed dat vooral om het interieur te bewonderen, om zich even terug te trekken in een winkel uit een andere tijd.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden