Oude 'crisis-auto's' vervuilen Madrid

uitlaatgas | Veel Spanjaarden rijden nog in een bolide die zij vóór de crisis van 2008 aanschaften. Niet erg schoon dus. De hoofdstad neemt nu maatregelen tegen de luchtvervuiling.

Telkens als Albatros Flandez (35) in zijn achteruitkijkspiegel kijkt, ziet hij grote zwarte rookwolken uit zijn uitlaat opstijgen. Een gevoel van ongemak kan de Madrileen dan nauwelijks onderdrukken. "Vooral bij het optrekken is het écht heel erg", vertelt Flandez met enige schaamte. "Ik wil wel een schonere auto, maar dat zit er financieel voor mij nu niet in".


Dat zijn witte Ford Focus fors wat uitlaatgassen de Madrileense lucht inblaast, is geen wonder, want het voertuig is maar liefst 14 jaar oud. Het zijn auto's zoals deze die medeverantwoordelijk zijn voor de dikke laag smog boven de Spaanse hoofdstad, vooral in de wintermaanden.


De 'donkere baret', zoals Madrilenen het fenomeen noemen, is zelfs zo zorgwekkend dat de autoriteiten op de meest kritieke dagen beurtelings auto's met even of oneven nummerplaten in het centrum toestaan. Inmiddels is dit al drie keer gebeurd in Madrid.


Het is een beproefde methode in vieze metropolen als Mexico-Stad en Beijing. Maar de afgelopen jaren moeten ook Europese hoofdsteden als Athene, Parijs en Rome alle zeilen bijzetten om de smog het hoofd te bieden.


Saillant detail is dat de vervuiling in Madrid deels terug te voeren is op de diepe economische crisis die Spanje overviel na de barst van de vastgoedbubbel in 2008. Veel auto's die nu nog door de hoofdstad tuffen, zijn voor de crisis gekocht toen Spanjaarden economisch nog gouden tijden doormaakten. Maar toen een paar jaar later vervanging noodzakelijk was, stelden veel Spanjaarden de aankoop van een nieuwere auto vanwege de financiële malaise uit.


Flandez, die als freelance cameraman werkt, stelt dat hij zelfs nu de crisis voorbij is nog steeds autoreparaties uitstelt. Laat staan dat hij een nieuwe koopt. Want ook al groeide de Spaanse economie vorig jaar met zo'n 3 procent, voor Flandez en veel andere Spanjaarden is goedbetaald werk nog niet binnen handbereik.


De gemiddelde 'leeftijd' van de Spaanse auto is met 12 jaar nu een van hoogste van Europa, volgens de Spaanse autofabrikantenvereniging Anfac. Het aantal aangekochte auto's viel dan ook enorm terug tijdens de crisis, van 1,65 miljoen in 2005 tot bijna 700.000 in 2012.


De gemeente Madrid laat weten dat het gebrek aan regen en wind belangrijke oorzaken zijn voor de recente smogvorming, maar onderkent ook dat de oude Spaanse autovloot debet is aan de vervuiling.


Madrilenen worden daarom opgeroepen vaker het openbaar vervoer of de fiets te pakken. Maar gebrek aan fietspaden en heuvels in de stad werken een levendige tweewielercultuur niet in de hand. Autobestuurders lijden ondertussen onder snelheidslimieten, beperkt parkeren en een aanstaand dieselverbod. Het gebruik van hybride- en elektrische auto's wordt juist aangemoedigd.


Flandez hoopt dat de prijzen voor een schonere auto over een jaar of vijf zo laag zijn dat hij er ook een kan aanschaffen. Maar tot nu toe worden deze auto's in Spanje maar mondjesmaat verkocht. "Spanjaarden kopen liever een nieuwe auto om de buurman de loef af te steken dan om het milieu te beschermen", legt hij uit. "We moeten waarschijnlijk eerst met mondkapjes over straat zoals in Azië. Misschien dat het dan doordringt hoe slecht de lucht hier is".

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden