Oscar

,,Oh, het is net mijn man Oscar van de achterkant'', kirde Bette Davis in 1935, toen ze haar eerste Oscar in ontvangst nam. Zij zou het met bladgoud bedekte beeldje, officieel de Academy Award, daarmee zijn naam hebben gegeven. Maar evenmin als collega's elkaar de prijs gunnen, werd Davis het patent op de bijnaam gegund. De bibliothecaris van de Academy had een oom die schijnbaar leek op het karakterloze mannetje en later was er nog een columnist die de naam als zijn vinding opeiste.

Zondag barst het Oscarspektakel weer los, ooit door Warren Beatty omschreven als het feest 'waar wij onszelf feliciteren'. 'Wij' staat hier voor de incrowd van Hollywood en 'feliciteren' voor: enthousiast blijven kijken, ook al sterf je van jaloezie als de prijs aan je neus voorbij gaat.

Voor de acteurs, regisseurs, technici en alle anderen die hopen op een Oscar, begon de prijzenkoorts al op 9 februari, toen de lijst genomineerden bekend werd gemaakt. Om half zes 's ochtends. Iedereen die denkt een kans te maken zet zijn wekker en tegen een uur of zes is het telefoonnet van Beverly Hills en omstreken overbelast.

Vlak daarna begint de mobiele van Karen Pike onophoudelijk te rinkelen. Zij is 'professionele kleedster' van verschillende beroemde actrices. Ze geeft adviezen over jurken die bij voorkeur niet betaald worden, want zelf betalen betekent dat je niet meer meetelt in Hollywood. De grote modehuizen leveren hun creaties met liefde gratis, maar alleen aan actrices die gegarandeerd in beeld komen en de naam van de gulle gever minstens drie keer in een zin noemen. Daarna moet er een bezoekje worden gebracht aan de juwelier. Ook hier wordt veel geleend. Enige nadeel daarvan is dat de leverancier de hele avond een bodyguard achter je aan laat lopen en dat je de diamanten direct na de show weer moet inleveren.

Voor de mannen volstaat een eenvoudige smoking. Toch is het ook voor hen lonend om even creatief te winkelen. Toen Kevin Spacey drie jaar geleden in plaats van de tuxedo een wat langer colbert en een zwart overhemd aantrok, was hij meteen de meest gefotografeerde acteur. En dat kwam niet alleen door zijn nominatie voor beste bijrol.

De grote dag (dit jaar voor het eerst niet op maandag, maar op zondag) begint al vroeg. Haar en make up moeten tegen drie uur 's middags in orde zijn, want dan moeten de sterren wel zo'n beetje op weg naar het Dorothy Chandler Pavilion waar de show gehouden wordt. De ceremonie begint pas om zes uur, maar de weg er naartoe is een grote file van zo'n achthonderd limousines. En het is natuurlijk zonde om je op die rode loper te moeten haasten.

Voordat het echt gezellig wordt op de diverse after-party's die 's avonds worden gegeven, moet dan eerst de drie uur lange show worden uitgezeten. Slopend voor de genomineerden, met hun dankwoord al brandend in binnenzak of handtasje. Voor de overige genodigden is het wachten op de Gedenkwaardige Momenten. Iedere show kent er wel een paar. Met als historische hoogtepunten de naakte man die in 1974 over het podium rende toen David Niven net Elizabeth Taylor wilde aankondigen. Niven toonde dat hij ook kon praten zonder zorgvuldig voorbereide tekst: ,,Stel je eens voor: de enige lach die deze man opwekt is voor het tonen van zijn tekortkomingen.'' Grimmig werd de stemming toen Marlon Brando in 1972 de Indiaanse Sacheen Littlefeather stuurde om voor hem de Oscar te weigeren. Brando wilde zo protesteren tegen de manier waarop Indianen werden afgeschilderd in films.

Grimmig kan het komende zondag weer worden als regisseur Elia Kazan (89) zijn ere-Oscar komt ophalen. Veel mensen zijn nog steeds boos dat hij in de tijd van de heksenjacht op vermeende communisten (we hebben het dan over de jaren vijftig) diverse Hollywood-collega's beschuldigde. Hij zou weleens een bijzonder mager applausje kunnen krijgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden