Orthodox protestantisme ontdekt Schilderswijk

Islam en hindoeïsme zijn nu de overheersende religies in deHaagse Schilderswijk. Christendom is er vooral een zaak vanmigranten. Nederlands protestantisme is er bijna verdwenen. Erwas nog een protestantse kerk over, maar sinds oktober is er ookeen Nederlands-gereformeerde kerk.

De lage oktoberzon werpt een fel licht op Spinoza, die omringddoor Turkse eethuizen en Afrikaanse kappers op zijn sokkel zit.Een paar honderd meter verder staat de Havenkerk - een orthodoxprotestants eiland in een omgeving waar vroeger het katholocismeoverheersend was en nu de islam en het hindoeïsme.

In het pastoraal centrum van de sinds oktober geopende,tweede protestantse kerk in de Schilderswijk zijn vijftienSchilderswijkers bijeen om hun hart te luchten. Dat doen ze bijelkaar en bij de vijf vrijwilligers.

“Eenzaam, heel eenzaam zijn de mensen in deze wijk,“ zegtbewoonster Martha Schmitz. Sommige bezoekers staren voor zichuit, anderen zijn druk in gesprek. “Er zijn ex-prostituees enex-verslaafden bij, maar ook mensen die gewoon hunkeren naar eenbeetje warmte en aandacht“, zegt Schmitz. “Ik heb nog de mazzeldat ik kinderen en kleinkinderen heb. Veel ouderen hier hebbenniemand meer. De inloopochtend is het enige moment in de week datze lotgenoten treffen.“

Haar dochter Johanna komt net binnen met man en kind. Ook zijbezoekt de inloopochtend geregeld. “In de buurt wonen nauwelijksNederlanders meer,“ zegt ze. “Contact met mijn Marokkaansebuurvrouw kan ik niet maken, want ze spreekt geen Nederlands. Enje wordt beroofd voordat je er erg in hebt.“

Plotseling ontstaat er opschudding. Een van de bezoekers, eensoort dubbelganger van Elvis Presley, springt plotseling van zijnstoel. Op dreigende toon vraagt hij wie het in zijn hoofd haaltom zijn lievelingsmuziek zachter te zetten. Stilte volgt. DomineeStrating neemt de man apart. Bij het levensgrote kruis aan demuur legt hij hem vaderlijk uit waarom zijn gedrag nietacceptabel is.

Martha Schmitz maakt zulke uitbarstingen wel vaker mee. “Hijis een beetje psychotisch“.

Al op zijn tweeëntwintigste - Strating studeerde nogtheologie - trok hij zich het lot van 'de minderbedeelden in mijnwijk' aan. Terwijl de blanke middenklasse vanwege destadsvernieuwing, die in de jaren zeventig op gang kwam, wegtroken de wijk tijdelijk ernstig verloederde, zocht hij contact metillegale prostituees. Zijn initiatief groeide uit tot eenhulpverleningsstichting. Een vrijblijvende gesprekskring werdzo'n succes dat de deelnemers rondvertelden dat ze 'naar de kerk'gingen.

Nu is er dan eindelijk een echte dikerk gekomen. De Havenkerkstelt zich als doel om 'het evangelie in de volksbuurt' teverkondigen.

Volgens Strating weet bijna geen bezoeker dat deNederlands-gereformeerde kerk, één van de kleine gereformeerdekerken in Nederland, de inloopochtend organiseert. Hij vindt hetniet van belang. Strating: “Ik ben hier niet om de mensen tebekeren.“ Wél wil hij 'het religieuze potentieel' van dewijkbewoners 'naar boven halen'.

De preken die Strating in de Havenkerk houdt, wijken dan ookaf van die in zijn eigen gemeente in Rijswijk. “Ik vertelbijvoorbeeld dat het Gods bedoeling is dat kinderen veilig opstraat kunnen spelen. Zo geef je ze de mensen weer een beetjehouvast.“

Hilda da Gama is een van de bezoekers die tot geloof isgekomen. Vroeger lachte ze christenen uit, zegt ze. Nu laat zetrots een geel papiertje zien met de woorden 'God houdt van je'.

Wilhelmina Boutier zit niet te wachten op de bijbelseboodschap. Ze is blij dat ze andere blanke Nederlanders treft metwie ze een uurtje kan kletsen. Bij het 'pastoraal moment' aan heteind van de ochtend knijpt ze ertussen uit: “Ik kom hier om tepraten, bidden kan ik thuis ook.“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden