Orlando zet campagne op scherp

Congresleden herdenken samen met islamitische en LHBT-medewerkers de slachtoffers van de schietpartij in Orlando op de trappen van het Capitool in Washington. Beeld ap
Congresleden herdenken samen met islamitische en LHBT-medewerkers de slachtoffers van de schietpartij in Orlando op de trappen van het Capitool in Washington.Beeld ap

Hillary Clinton en Donald Trump kunnen in hun verkiezingscampagnes niet om het bloedbad in Orlando heen. Clinton vertrouwt op de hulp van Amerikaanse moslims tegen terreurdreiging. Trump noemt moslims het paard van Troje.

Het heeft nadelen dat de campagnes voor Amerikaanse presidentsverkiezingen zo lang duren. Het gewone politieke bedrijf ligt een kleine twee jaar lam. Het leidt tot een enorme geldhonger bij de kandidaten. Maar er is ook een voordeel: in die periode is de kans groot op nieuws dat vraagt om meer dan de standaardspeech. De sollicitant moet er dan gewoon staan. En de kiezer weet waar hij aan toe is.

Hoe dichter op de verkiezingsdag in november dat nieuws komt, hoe groter de kans dat het beslissend is. Elke vier jaar wordt gespeculeerd op de 'oktoberverrassing' die de campagne abrupt een andere richting in stuurt.

Het bloedbad in Orlando is een juni-verrassing. Dat is te vroeg om de verkiezing te beslissen. Er komen nog zo'n vijf maanden campagne, nog twee conventies. Maar die andere functie, het scheppen van duidelijkheid, daar is het wel van gekomen.

Beloftes
De kandidaten voor het presidentschap, Hillary Clinton en Donald Trump, pasten hun plannen aan. Een gezamenlijk optreden van Hillary Clinton en Barack Obama, morgen, gaat niet door. Donald Trump zegde een massabijeenkomst af die hij gisteren zou houden. Wel hielden ze gisteren allebei een toespraak in een staat die in november de beslissing kan brengen, Clinton in Ohio en Trump in New Hampshire.

Clinton zal als president tegen het terreurgevaar drie dingen doen. Ze beloofde meer te doen aan het ontdekken van 'eenzame wolven'. Ze wil zich inspannen om oorlogswapens zoals de schutter in Orlando gebruikte te verbieden. Ook wil ze radicalisering tegengaan, onder andere door Saudi-Arabië te laten ophouden met het financieren van ultra-conservatieve groepen en scholen overal ter wereld.

De naam van Trump noemde ze niet, wel waar hij voor stond. Een inreisverbod voor moslims en het in de gaten houden van Amerikaanse moslims 'speelt de terroristen in de kaart', zei ze. Omgekeerd noemde Trump haar naam tientallen malen. Ze staat voor alles wat hij poltiek correct en strategisch rampzalig vindt: "We moeten de waarheid vertellen over hoe de radicale islam ons land binnenkomt. De inlichtingendiensten worden kort gehouden door onze president."

Hetzelfde schuitje
Als Trump aan de macht is, belooft hij, gaan de inlichtingen- en politiediensten hun werk gewoon goed doen. En het is meteen afgelopen met immigratie uit islamitische landen, "de duizenden die ons land binnenstromen, waarvan velen dezelfde gedachtenprocessen hebben als die barbaarse moordenaar".

Het onderscheid kon niet duidelijker zijn. En toch zitten Clinton en Trump ook een beetje in hetzelfde schuitje als het gaat om het ontmaskeren van terroristen: zij hebben er de Amerikaanse moslims bij nodig. Clinton rekent op hun goede wil: "Zij zijn het best in staat om de tekenen van radicalisering te ontdekken voor het te laat is, en het best in de gelegenheid ons te helpen die radicalisering tegen te gaan." Trump ziet hen als 'paard van Troje' en wil hun medewerking afdwingen. Over de schutter in Orlando: "We moeten weten met wie hij reisde, weten met wie hij te maken had, iedereen die iets wist en het ons niet vertelde. Als er een aanval is, en mensen komen om, dan moeten er voor hen zware consequenties zijn."

De Amerikanen hebben nog tot november om te bedenken welke aanpak hen het meeste aanspreekt. En wie ze in het Witte Huis voor zich zien bij de volgende verrassing.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden