Orkest eert Bowie, de grote vernieuwer

Muziekavond over de geheimzinnige muzikale kunst van de popster

Wie naar David Bowie's liedjes luistert, herkent dat kenmerkende stemgeluid meteen. Toch besloot componist Anthony Fiumara voor zijn compilatie 'Bowie XL', gemaakt in opdracht van het Noord Nederlands Orkest (NNO), die stem te vervangen door een instrument. "Ik kon hem niet nabootsen", zegt hij. "Toch herken je Bowie direct en word je blij van zijn muziek."

'Bowie XL' is onderdeel van 'What's on David Bowie's Playlist', een programma van NNO dat vanavond en morgenavond te horen is in De Oosterpoort in Groningen vanwege de opening van de grote Bowie-tentoonstelling in het Groninger Museum. Op deze avond wordt de muzikale inspiratie van de beroemde popartiest belicht. Op de agenda staat muziek van Glass, Adams, Sakamoto en Richard Strauss. En dus ook van Fiumara, composer in residence bij het orkest.

"Toen ik door de nummers heenging voor een longlist, raakte ik onder de indruk: wat een vakman", zegt Fiumara. "Bowie is al zo lang actief in diverse stijlen, hij is een voorloper geweest. Hij heeft enorm veel invloed gehad op het poplandschap van de afgelopen veertig jaar. Alles wat hij aanraakt, verandert in goud."

Fiumara maakte voor 'Bowie XL' als een soort dj Anthony een remix en instrumenteerde de songs, uitsneden daarvan. Om een en ander soepel aan elkaar te smeden, componeerde hij tussenstukjes, met Bowie in gedachten, dicht bij het origineel. Fiumara: "Ik begin met 'Let's Dance', de gitaarriff geef ik aan de trompetten, daarna volgt 'Space Oddity'. Ook 'Life on Mars' zit in mijn compilatie en 'Heathen', waarin Bowies liefde voor Richard Strauss naar voren komt. De melodieën zijn prachtig, erg fijn om daarmee te mogen werken.

"Het orkest heeft een symfonische bezetting, ik heb alleen een drumstel en een elektrische gitaar toegevoegd - elektrische gitaar kleurt mooi bij strijkers en blazers.

"Wat nu precies Bowie tot Bowie maakt, hoe zijn kunst in elkaar zit, is geheimzinnig, net als hijzelf. Ik vind het bijvoorbeeld mooi dat hij zelfs in het vrolijke 'Let's Dance' voor een donkere ondertoon zorgt. Hij biedt altijd een tegenhanger van oppervlakkige vrolijkheid: weemoed, de donkere kant van het bestaan. De teksten zijn ijzersterk, maar zonder tekst heb je nog geweldige muziek, omdat hij zulke goede melodieën heeft gemaakt, knappe liedstructuren met rake harmonieën eronder."

de Verdieping 2

Bowie in het Groninger Museum

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden