Oriental Group maakte bamboe en bonsai populair

door Jeroen den Blijker

China, daar gebeurt het. Dat wist Erik van der Pol, directeur/eigenaar van Oriëntal Group zestien jaar geleden al. Zijn bedrijf is inmiddels Europees marktleider in bonsai en decoratieve bamboe.

Zestien jaar geleden werkte Van der Pol nog in een tuincentrum. Regelmatig leverde hij planten aan de Chinese ambassade, waar de handelsattaché dan verzuchtte dat ze in China pas écht bijzondere planten hebben. „Daar moet je eens kijken!” En Van der Pol ging.

Nu is hij directeur/eigenaar van de Oriëntal Group, marktleider in miniatuurboompjes (bonsai) en de decoratieve Lucky Bamboo-stengels, met 55 vaste werknemers. Een zeer modern en succesvol bedrijf, oordeelde de jury van de Nationale Tuinbouw Ondernemersprijs 2007 die Van der Pol morgen in ontvangst mag nemen uit handen van Ser-voorzitter Alexander Rinnooy Kan. De jury roemt expliciet de logistiek van de Oriëntal Group.

Zo worden bamboe en boompjes met zeecontainers tegelijk uit China geïmporteerd. De bamboe wordt na vier weken teelt verzonden aan groothandel, tuincentrum of supermarkt. De boompjes mogen een week of twaalf op verhaal komen, bovenin de kas. „Ze verliezen tijdens die reis vaak hun blaadjes”, licht Teunisjan Klein van Oriëntal Group toe, terwijl hij de boompjes laat zien. Ze staan, naar soort, grootte en leeftijd gegroepeerd, op grote aluminium kweektafels: een paar honderd vierkante meter bonsai onder glas. Opvallend detail: tussen de tafels is geen loopruimte. Goed voor een ruimtebesparing van 30 procent, legt Klein uit. „Maar dat is alleen mogelijk als je een alternatief hebt om bij je planten te komen.” De bonsaiboompjes moeten immers regelmatig worden verzorgd.

Om dat mogelijk te maken liet het bedrijf een ingenieus liftsysteem ontwikkelen: zeven gecomputeriseerde liften zorgen ervoor dat de tafels op iedere gewenste positie gebracht kunnen worden. Daarom zeilen de tafels, als het vliegende tapijt van de Efteling, regelmatig door het luchtruim. Op weg naar de begane grond, waar de boompjes worden bijgeknipt of gereedgemaakt voor verzending.

Ook de watervoorziening van de tafels is bijzonder. In gewone kassen worden de planten bewaterd van bovenaf, via sproei-installaties. „Wij moesten iets anders bedenken: boven de kweektafels moet het immers vrij zijn voor de liften”, zegt Klein. De oplossing bleek een watersysteem waarbij niet de planten maar de kweektafels ’s nachts water krijgen. De transportlift zorgt ervoor dat de tafels precies boven een afsluiter van de waterleiding belanden, waarna ’s nachts water het tafelblad opstroomt. „De boompjes nemen vervolgens alle water op, zodat de planten de volgende morgen droog genoeg zijn om te verwerken”, legt Klein uit.

De Oriëntal Group is, zo onderstreept de jury, ook sterk in marketing. Het creëerde eigen markten, bijvoorbeeld door de bonsai niet meer uitsluitend op de traditionele aardewerken schaal te leveren maar ook in plastic pot. „De consument kan er dan zelf een pot bij zoeken”, zegt Klein. En zo maakte het bedrijf ook de Lucky Bamboo tot een veelgevraagd decoratieartikel in het moderne Europese interieur. „In China wordt de bamboe gegeven bij bruiloft of Nieuwjaar, als symbool van groeikracht. Het is, net als de bonsai (letterlijk: ’boom in pot’) een product met een verhaal, daar is de consument gevoelig voor”, zegt Klein. De introductie van de Lucky Bamboo verliep halverwege de jaren negentig evenwel moeizaam. De bamboeproductie in China was zeer beperkt, de kwaliteit belabberd en de kostprijs met zestien euro per tak veel te hoog. Maar met nieuwe productiemethoden – zo is de Chinese groothandel de bamboe gaan leveren met wortels: de bamboe is daardoor beter houdbaar – daalde de prijs tot een paar dubbeltjes per tak. De Oriëntal Group verkoopt nu een paar miljoen Lucky Bamboo-stengels per jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden