Orgel Festival Holland gaat de ruimte in

klassiek

Kimberley Marshall en Albrecht Koch

****

Het wereldberoemde Van Hagerbeer/Schnitger-orgel van de Grote Sint Laurenskerk te Alkmaar is gelanceerd richting Melkweg. Althans zo oogt het op het spectaculaire affiche van het Orgel Festival Holland, dat zaterdag begon onder de titel 'Music and space'. Dat thema komt terug in de concerten, zoals zaterdag 4 juli met de uitvoering van 'Music and space' van Piet Kee.

Onderdeel van het festival is het Internationaal Schnitger Orgelconcours. Niet alleen de twaalf deelnemers maar ook de juryleden laten zich deze week horen. Maandag waren dat Kimberley Marshall (VS) en Albrecht Koch (Duitsland), die respectievelijk het Van Covelensorgel (1511) en het grote Van Hagerbeer/ Schnitger-orgel (1646/1725) tot klinken brachten.

Het Van Covelens-orgel is het oudst bespeelbare orgel van Nederland en verkeert sinds de restauratie in 2000 in de oorspronkelijke, 16de/17de-eeuwse staat. Kimberley Marshall, specialiste in middeleeuwse orgelliteratuur, speelde liturgische en seculiere muziek, gecomponeerd rond 1500, van onder anderen Arnolt Schlick, Paul Hofhaimer, Conrad Paumann en Hans Buchner. Ondanks de ouderdom klonken de dansen uit de gotiek in Marshalls levendige en gave uitvoeringen bijna eigentijds. Dat gold in het bijzonder voor het intrigerende, anonieme 'Upon la mi re' uit 1560. Dit werk is even minimalistisch en hypnotiserend als hedendaagse composities van Arvo Pärt.

Na de pauze verhuisde het publiek van het koor naar het schip van de kerk, omdat daar de monumentale klank van het barokke hoofdorgel het beste te horen is. Albrecht Koch begon met een indrukwekkende en fantasievolle vertolking van Bachs Toccata, Adagio und Fuge in C. Voor de galante klankwereld van Müthels Fantasie in F bleek het Schnitger-orgel echter te hel en strak. Kochs pedaalregistratie had hierin ietwat zachter mogen zijn. Ook voor Mendelssohns Sonate nr. 5 in D was de barokke orgelklank niet ideaal. In de finale van deze sonate was Kochs spel moeilijk verstaanbaar. Verrassend daarentegen klonk muziek uit het tijdperk van de ruimtevaart: Peter Planyavsky's 'Partita sopra Cantion Oenipontana'. Koch speelde deze briljante variaties met grote virtuositeit en kleurrijke registraties.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden