Organisaties vinden regeling te beperkt en te ingewikkeld

Van onze kunstredactie AMSTERDAM - De gezamelijke organisaties van kunstenaars en kunstinstellingen zijn bijzonder teleurgesteld over het Wetsvoorstel inkomensvoorziening kunstenaar ('Wik') van minister Melkert en staatssecretaris Nuis. “Een voorstel voor armoedebevordering”, noemen zij de opvolger van de in 1988 afgeschafte Beeldende kunstenaarsregeling (BKR).

De Kunstenbonden, de Federatie van Kunstenaarsverenigingen, Kunsten '92 en het Voorzieningenfonds voor kunstenaars hebben er steeds voor gepleit dat het basisinkomen in de Wik op 75 procent van de bijstandsnorm zou uitkomen. LE: Directeur Roel Mulder van het Voorzieningenfonds: “Nuis zei dat de kritiek zich meer op de bedragen richt dan op de inhoud. Maar naast die mager uitgevallen cijfers is het meest fundamentele bezwaar tegen de Wik dat het in plaats van een op het kunstenaarsvak toegesneden regeling toch weer een nodeloos ingewikkelde bijstandsregeling is geworden.” LE: Mulder zet tevens vele vraagtekens bij het onduidelijke 'flankerend beleid' van de Wik: geld waarmee kunstenaars ondersteund moeten worden bij het opbouwen van hun beroepspraktijk. “Geen ambtenaar wil precies zeggen om welke bedragen het hier per kunstenaar zal gaan. Waar praten we dan eigenlijk over?” LE: De kunstenaarsorganisaties hebben zelf aan de wieg gestaan van een basisfonds voor kunstenaars. Dat zou in de plaats moeten komen van het strenge bijstandsregime dat sinds 1 januari 1994 van kracht is: kunstenaars die niet binnen een half jaar in hun eigen onderhoud kunnen voorzien, moeten zich laten omscholen. Maar toen in april vorig jaar de eerste voorstellen van Nuis en Melkert naar buiten druppelden sloegen de organisaties al alarm: het basisbedrag was te laag, de bijverdienmogelijkheden te beperkt en de periode dat van de regeling gebruik kon worden gemaakt te kort. LE: Piet van Buul van de Kunstenbond FNV vindt dat de Wik in deze vorm niet echt een oplossing biedt voor kunstenaars. “Misschien dat starters er nog wat aan hebben, maar de periode vinden we nog steeds te kort. De loopbaan van menig kunstenaar verloopt in golfbewegingen, zeker in het begin. Het kan ineens een tijd weer slecht gaan. Sowieso duurt het heel lang voor je iets hebt opgebouwd. Die vier jaar zijn zo op. En voor kunstenaars die al wat langer bezig zijn kun je spreken van een cirkelredenering: eigenlijk is het alleen interessant om over te stappen naar de Wik als je al bijna in staat bent jezelf te bedruipen, terwijl dat niet de bedoeling is.” LE: Secretaris kunstonderwijs van de HBO-raad P. Kroege vreest voor een “poverty-trap” waar jonge kunstenaars die net van de opleiding komen via de Wik in dreigen te vallen. “Het vreemde is namelijk dat je meer mag bijverdienen als je studiefinanciering krijgt dan wanneer je in de Wik zit.” LE:

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden