ORANJE

Een jaar of dertig geleden had ik mijn werkende jongere-kamertje, volgens de heersende mode, geheel ingericht in bruin en oranje en daarna oranje en paars. Prachtig vond ik het. Maar de kleurencombinatie raakte uit de gratie. Alles moest wit, liefst in samenspel met hout, al dan niet grijs of zwart geverfd. Dus deed ik dat. Een mens doet alles om erbij te horen, toch?

ANITA LOWENHARDT

Oranje is er bij mij nooit meer in gekomen. Ik geef toe: ook ik voel tranen opwellen als Nederlandse schaatsers met een gouden medaille om hun getrainde nek onbeholpen het Wilhelmus meeneuriën. Maar een oranje-gevoel, nou nee.

Ik beken: ook ik keek ontroerd naar de huwelijksvoltrekking en -inzegening van Maurits & Marilène, maar of dat iets te maken heeft met oranjegezindheid?

Oranjefan of niet, gedwongen word je deze dagen, waar je ook kijkt, luistert, loopt of boodschappen doet, Oranje te zien, te horen en te proeven. Geen radio-dag of tv-avond, geen winkel of kantoor, of er is wel íéts Oranje.

Waarom, is mij duister. Ik begrijp, zij het met enige moeite, dat mensen voetbal leuk vinden om naar te kijken, al blijf ik twee maal tien mannen, plus één met een fluitje, die achter een bal aan hollen en twee die daar in een net naar staan te kijken, een mal gezicht vinden.

Ik begrijp ook dat, als zoveel mensen van iets houden, er anderen zijn die daar geld in zien en de meest vreemdsoortige oranje en rood-wit-blauwe dingen bedenken, in de hoop die aan de voetbal-junks te slijten. Maar dat die adepten dat lelijks dan ook nog kopen, snap ik niet. Laat staan dat ik er met m'n verstand bij kan dat volwassen mensen oranje eifeltorens op hun hoofd zetten, hun gezichten bekliederen met oranje-rood-wit-blauw en zelfs met smaak een oranje patatje oorlog verorberen.

Oranje schijnt zelfs weer in te zijn in jongerenkamertjes, maar die mode gaat ongetwijfeld voorbij, net als dertig jaar geleden. Toen voetbal nog uitsluitend iets was voor 'het volk' waar intellectuelen, of zij die dat wilden worden, zich verre van hielden. Tot voetbal synoniem werd met heel veel geld en geld verdienen niet langer 'vies' was, zoals in de jaren zestig, toen de verbeelding nodig aan de macht moest komen. Kom daar nu nog eens om in Oranjeland.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden