Oranje renners zoeken sponsor

Breukink en Boogerd presenteren ambitieus plan voor een geheel Nederlandse wielerploeg

De droom van Michael Boogerd en Erik Breukink is een oranje gekleurd erepodium op een uitzinnig Alpe d'Huez. Orange Cycling Team heet hun project, een nieuw Nederlands team dat straks louter moet bestaan uit talenten van eigen bodem. En of het bedrijfsleven maar even wil lappen.

De schatting is drie miljoen per jaar. Voor dat bedrag kun je een redelijke ploeg equiperen op Pro Continentaal niveau. Op termijn, is Boogerds en Breukinks overtuiging, moet Orange Cycling doorgroeien naar een Pro Team-status. Minimale budget: drie keer dat van een Pro Continentaal team. Maar dan is deelname aan de Tour de France wel gegarandeerd, aldus de initiatiefnemers.

De website Orangecycling.nl rept over 'prachtige kansen'. Met name voor sponsoren. Boogerd, Breukink en de andere twee krachten achter het project, Jean-Paul van Poppel en Michael Zijlaard, de man van Leontien van Moorsel, zouden in gesprek zijn met diverse bedrijven. Alle vier waren gisteren niet bereikbaar voor uitleg.

Een gedurfd project of een idee van ieder realisme gespeend? Afgezet tegen de economische zorgen, dat laatste. "Er is momenteel wel heel weinig beweging binnen de sportsponsoring", merkt woordvoeder Jaap Stalenburg van TVM op. Het concern stopte deze winter als geldschieter van de gelijknamige schaatsploeg. Daarvoor was de verzekeraar jarenlang verbonden aan een van de grootste Nederlandse wielerploegen.

Geld is het probleem niet, meent Stalenburg. Directies evenmin. De terughoudendheid te investeren in de sport zit vooral bij de toezichthouders. "Commissarissen, ondernemingsraden en dergelijke zijn kopschuw geworden."

Zes wielerploegen haakten eind vorig jaar af omdat de sponsor de geldkraan dichtdraaide.

Het overkwam Daan Luijkx, ploegbaas van Vacansoleil-DCM. Driekwart jaar liep Luijkx ondernemersdeuren plat nadat de hoofdsponsor bekendmaakte de sport voor gezien te houden. Luijkx zit inmiddels weer fulltime achter het bureau van zijn accountantskantoor. Hij schat de haalbaarheid van Boogerds en Breukinks plannen als 'redelijk'. Luijkx: "Het niveau waarop ze willen instappen is niet bijzonder groot. Anders praat je toch over aanzienlijk hogere bedragen."

Een recent onderzoek uitgevoerd door de site Cyclingnews rekende voor dat iedere euro in de wielersport bijna vier euro aan publiciteitswaarde genereert. Toch constateert ook Stalenburg dat het shirt van Belkin angstvallig leeg blijft, afgezien van de naam van de hoofdsponsor. Zelfs Toursuccessen vormen geen garantie, merkt die andere Nederlandse ploeg, Giant-Shimano. Beide bedrijven doen volgend jaar een stap terug. Teambaas Iwan Spekenbrink heeft nog altijd geen zekerheid of hij volgend jaar nog wel een ploeg heeft.

Tot zover de cijfers. Het gaat er vooral om wie de plannen presenteert, stelt Stalenburg. "De heren hebben niet alleen het tij tegen, ook hun verleden. Dat schrikt bedrijven af." Boogerd bekende vorig jaar dopinggebruik. Onder Breukinks leiding puilde de koelkast in de Rabobus uit met verboden medicamenten, verklapten diverse ex-renners. En Van Poppel excelleerde als sprinter bij PDM, een ploeg met een al even bedenkelijk imago. Breukink reed ooit zelf bij PDM.

Met dergelijke, op zijn zachts gezegd besmette reputaties, is het maar de vraag of het bedrijfsleven toehapt. Beter was het om Boogerd en Breukink in dit stadium op de achtergrond te houden, oppert Stalenburg. "Als adviseur of zo." Weg in elk geval als boegbeeld.

Luijkx' heeft zo zijn eigen bedenkingen bij Orange Cycling. Een geheel Nederlands getinte ploeg naast Belkin en Giant-Shimano lijkt hem een onhaalbare kaart. "Zoveel kwaliteit hebben wij niet."

Er schort wel meer aan de plannen, merkt Stalenburg op. Vernieuwingszin met name. "De plannen gaan veel te veel uit van oude opvattingen in de wielersport over sponsoring. Ze hebben het onder meer over vip-ritjes in de ploegleidersauto. Dat is echt niet meer van deze tijd. Neem de Coolste baan van Nederland (schaatsen in het Olympisch Stadion, red.). Een nieuw en gedurfd idee. Daar stonden sponsoren voor in de rij."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden