Opzij put moed uit opbloeiend feminisme

Weekbladpers Groep zet feministisch tijdschrift in de etalage. De redactie is ervan overtuigd tijdig nieuwe uitgever te vinden.

"De oplagecijfers mogen dalen, de toekomst van Opzij ziet er zonnig uit. Feminisme begint weer te leven", zegt waarnemend hoofdredacteur Daphne van Paassen in reactie op het nieuws dat de Weekbladpers Groep het feministische tijdschrift per april zal afstoten.

Tien jaar geleden had Opzij een betaalde oplage van 88.000, nu is die gedaald naar zo'n 44.000. Maar, zegt Van Paassen, "met een stabiel abonneebestand van 20.000 hebben we een stevige achterban."

Cijfers zijn één ding. Van Paassen, die de rol van waarnemer op zich nam na het recente vertrek van hoofdredacteur Margriet van der Linden, is vooral optimistisch over ontwikkelingen in de samenleving die Opzij al decennia volgt.

Van Paassen noemt een voorbeeld: "'s Werelds grootste beelddatabank Getty Images constateert een verandering in het soort beelden van vrouwen dat wordt gekocht. Het was altijd: veel clichébeelden van jong en sexy. Nu is er meer vraag, ook uit de financiële sector, naar foto's van authentieke vrouwen: met een bril op in een serieuze setting."

Verder vallen haar maatschappelijke discussies op die lange tijd niet zijn gehoord. "Neem het debat over rolbevestigend speelgoed. Speelgoedwinkels hebben jarenlang folders gemaakt met meisjes achter roze stofzuigers, maar nooit hoorde je iets. Nu ontstaat er ineens drukte om."

Toch kun je je afvragen of we Opzij nodig hebben om zulke discussies aan te zwengelen. De speelgoedstrijd speelde zich af op de opiniepagina's van kranten, in tv-programma's, en op Twitter natuurlijk.

Daar zit 'm het probleem, zegt voormalig bladenmaker en thans bladendokter Rob van Vuure. "Onderwerpen die ooit het exclusieve domein waren van Opzij - ik noem het glazen plafond, gelijke behandeling - vind je nu overal in dagbladen terug. Kranten hebben deels de rol van opiniebladen overgenomen. Ik vind veel bladen met 4 à 5 euro dan ook gewoon te duur. Bij een krant krijg je meer waar voor je geld."

Toch is Opzij, in 1972 tijdens de Tweede Feministische Golf opgericht en jarenlang de strijdbare voorvechter van economische zelfstandigheid van vrouwen en gelijke verdeling van arbeid en zorg, voor velen typisch zo'n instituut waarvan je je niet kunt voorstellen dat het omvalt.

"Ja, het is een iconische titel", zegt Van Vuure. "Als dit soort bladen ook al gaat verdwijnen."

Volgens Van Paassen is er geen reden tot zorg. Voordat in april de uitgeefrechten worden teruggegeven aan Stichting Opzij, is er een nieuwe uitgever gevonden, daar is ze van overtuigd. "We zijn met meerdere partijen in gesprek. Ik heb een rotsvast vertrouwen dat het goed komt met Opzij."

Weekbladpers Groep ziet geen toekomst in de bladen Opzij en J/M Ouders
Uitgever Weekbladpers Groep (WPG) ziet geen toekomst in de bladen Opzij en J/M Ouders. Nieuwe financiers kunnen zich melden, anders worden de titels opgeheven.

Daarnaast schrapt Weekbladpers honderd banen. De uitgever van bladen als Voetbal International en Vrij Nederland en moederbedrijf van De Bezige Bij en Querido heeft ruim 700 medewerkers in dienst. De maatregelen zijn, naar eigen zeggen, nodig om WPG financieel gezond te maken. De banen verdwijnen bij alle uitgeverijen en bij het hoofdkantoor. Met de ondernemingsraad en de vakbonden is een akkoord bereikt. De reorganisatie moet voor eind volgend jaar zijn afgerond.

Om de kosten te drukken, wil WPG verscheidene bedrijfsonderdelen, waaronder de boekenuitgeverijen Singel Uitgevers en De Arbeiderspers/A.W. Bruna en de tijdschriftenuitgeverij Weekbladpers Media onder één dak huisvesten op een nog te bepalen locatie in Amsterdam.

WPG heeft, net als andere uitgevers, te kampen met lagere verkopen, dalende oplagen en krimpende advertentie-inkomsten. Eind oktober maakte uitgeverij Sanoma een reorganisatie bij de Nederlandse tak bekend, waarbij 500 banen worden geschrapt en een groot aantal tijdschriften wordt afgestoten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden