Review

Opzettelijk amateuristisch

'Warhols graf' is de naam van het programma rond de Amerikaanse avantgarde-filmmaakster Peggy Ahwesh dat deze week wordt gepresenteerd door Cinema De Balie en Stichting Mecano. Het werk van Ahwesh, variërend van documentaires tot camp- en found-footage-films, doet opzettelijk amateuristisch aan. Zoals in het werk van Andy Warhol spelen versprekingen, vergissingen, overbodigheden en alledaagse handelingen een prominente rol en van achter de camera bemoeit de regisseuse zich hoorbaar met haar personages.

Door parodie of vervorming probeert Ahwesh stereotypen en conventies te ondermijnen. Grappig is 'The scary movie' waarin zij met behulp van twee verklede meisjes en een typische sound track, krakende deuren en spannende muziek de clichés van het horrorgenre persifleert. In een andere korte film, 'The color of love', wordt een bijzonder lamlendige, half vergane pornofilm uit de jaren '70 bewerkt. Ahwesh weet deze film met behulp van vertragingen en herhalingen perfect te laten passen bij een tango van Piazzolla, terwijl prachtige felgekleurde vlekken en beschadigingen - gevolg van de verregaande staat van ontbinding waarin het origineel verkeert - door het beeld heen bewegen.

In de langere films worden de ongeïnspireerde dialogen en het opzettelijke amateurisme helaas wat vervelend. Naast werk van Ahwesh biedt het programma enkele veelbelovende films van aanverwante regisseurs, waaronder 'Stereo', een vroege film van David Cronenberg, en 'Vinyl', Anthony Burgess' roman 'A clockwork orange' verfilmd door Andy Warhol.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden