Opwindende ’Mandarijn’ in fraai vernieuwde Doelenzaal

Openingsconcert Grote Zaal Festival in De Doelen, Rotterdam, vr 18/9. Met o.a. Sinfonia Rotterdam en Jeugd Rijnmondband o.l.v. Conrad van Alphen, DoelenEnsemble, Codarts Symphony Orchestra o.l.v. Arie van Beek. Festival t/m 30/9 . Info: www.grotezaalfestival.nl

Anthony Fiumara

Een verbouwing die op tijd wordt opgeleverd én binnen het budget blijft: kom daar tegenwoordig maar eens om. Het lukte de Rotterdamse Doelen binnen de beloofde vijf maanden, met honderd mensen en binnen het budget van 25 miljoen de grote zaal compleet te renoveren.

Dat is wel een feestje waard: de rest van de maand vinden er festivalconcerten plaats met jazz, wereldmuziek en veel klassiek – waaronder de Negende van Mahler en een enscenering van Mozarts opera Don Giovanni. Het openingsconcert van die festiviteiten vond vrijdag plaats in een avond met twee wereldpremières, filmpjes, diverse sprekers en een keur aan musici uit alle genres en lagen van de Rotterdamse bevolking.

Met zijn warm-paarse strakke stoelen en nieuwe verlichting oogde de zaal rustiger en vriendelijker dan ooit. In het oog springende verbeteringen zijn het plafond van de zaal, waarin het licht verstopt zit en alleen wanneer nodig tevoorschijn komt; boven het podium hangt een ‘technisch plafond’, bestaande uit klankweerkaatsende panelen (voor de musici op het podium) en een hoop technische voorzieningen; de achterwand is naar voren geplaatst, waardoor de akoestiek achterin de zaal verbetert; de loges zien er erg chic uit met hun paarsrode achterwanden; zelfs de luifel van de hoofdingang is in oude luister hersteld. Maar ook achter de schermen is het nodige gemoderniseerd, waardoor de grote zaal klaar is voor de toekomst.

Burgemeester Aboutaleb, die onderdeel werd van de wereldpremière ‘Keynote’ van componist Toek Numan, refereerde vrijdag in zijn praatje aan de historie van De Doelen. In de zeventiende eeuw begonnen als zaal voor het schuttersgilde op een andere plek in de stad, was De Doelen als concertzaal uitgegroeid tot een ‘plek voor alle Rotterdammers’, een zaal met een grote naamsbekendheid. De burgemeester noemde de werkzaamheden in het centrum van de stad ‘de tweede wederopbouw’, waarin hij voor De Doelen een plaats zag als visitekaartje van voor Rotterdam.

Op muzikaal gebied overstegen de twee wereldpremières van Numan en Peter-Jan Wagemans de status van gelegenheidsstukjes ruimschoots. In ‘Dan weer weg – Licht’ nam Wagemans de toeschouwer onmiddellijk mee naar een eigen poëtische wereld, met druppelende harpen en eigen poëtische teksten, voorgedragen door Nederlandse, Chinese, Kaapverdische en Koerdische Rotterdammers. De verstillling in ‘Dan weer weg’ werd soms onderbroken door een schreeuw vanaf het Flentrop-orgel (ook gerenoveerd), door een drumband die in optocht voor het podium in en uit kwam marcheren, en ten slotte door een ontwapenende groep jongeren met knijpkikkers en ratels.

Toek Numan begon ook zacht, met de fluisterende zangers van de Coolsingers die de nieuwe geluidsinstallatie van de grote zaal daarmee inwijdden. Daarna werd het al snel een funky feestje, waarin de Coolsingers over het podium bewogen en toch zuiver en ritmisch strak bleven. Goed spel ook van het DoelenEnsemble. Goed gevonden was de rol van een dansende en met papieren strooiende keynote-spreker, die uiteindelijk Aboutaleb naar zijn katheder leidde.

De conservatoriumstudenten van het Codarts Symphony Orchestra bliezen het publiek van de nieuwe designstoelen onder de bevlogen Arie van Beek. In Rachmaninovs ‘Paganini-rapsodie’ speelde de watervlugge jonge pianist Vitaly Psarenko waanzinnig virtuoos en licht, boven een immer helder orkest.

In een ongewoon felle en transparante ‘Wonderbaarlijke Mandarijn’ van Bartók wist Van Beek het orkest op te zwepen tot een helse machine. Het werk eindigde op orkaansterkte, met een orkestklank die toch gedetailleerd bleef. Was het de nieuwe akoestiek van de grote zaal? Of was het gewoon de opwindendste ‘Mandarijn’ in tijden?

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden