Opvarenden rampschip moesten binnen blijven zitten

Toen de kapitein van de Zuid-Koreaanse veerboot na veertig minuten eindelijk het evacuatiecommando gaf, zaten de passagiers al in de val in het ruim

SYBILLA CLAUS

'Vrouwen en kinderen eerst' ging niet op bij de ramp met de Zuid-Koreaanse veerboot Sewol. Kapitein Lee Joon-seok en zijn mannen weifelden zolang dat het nooit tot een volledige evacuatie kwam. Wel sprong de kapitein volgens overlevenden, à la de Italiaanse kapitein van de Costa Concordia, als een van de eersten in een boot van de kustwacht.

Net als in Italië lijkt de oorzaak een opeenstapeling van fouten. Er was geen sprake van overbelading, zoals in arme landen vaak het geval is. Het dodental is inmiddels opgelopen naar 25. Nog steeds worden meer dan 250 opvarenden vermist. Er zijn vierhonderd reddingswerkers in touw, onder wie duikers die proberen het schip in te komen. Door sterke stroming en wind lukte dat gisteren niet. Schepen met een kraan komen pas morgen aan.

Naar nu blijkt is de 69-jarige kapitein in de mist tegen een rif gevaren. Hij was afgeweken van de door de Koreaanse overheid aanbevolen route, waarschijnlijk om tijd in te halen. Vanwege het slechte weer was de afvaart in Incheon uren vertraagd. Toen de Sewol (Koreaans voor 'tijd') met een klap aanliep, draaide de stuurman te scherp naar links waardoor het schip te veel overhelde, aldus een reconstructie van de kustwacht. Daardoor gingen de 180 auto's en ruim 1000 ton vracht schuiven, en kapseisde de Sewol.

De opvarenden kregen herhaaldelijk de opdracht met hun zwemvest aan te blijven zitten. In het hiërarchische Korea is het uiterst moeilijk tegen een bevel in te gaan, zeker als het - zoals op de Sewol - gaat om scholieren in een noodsituatie. Zij waren op een schoolreisje naar vakantie-eiland Jeju. "Misschien was het anders gelopen als men eerder naar buiten was gekomen", aldus een zeventienjarige overlevende in een Koreaanse krant.

Zeker is dat toen kapitein Lee eindelijk het evacuatiecommando gaf, zijn mannen het ruim al niet meer konden bereiken, aldus stuurman Oh tegen persbureau AP. Zeker veertig minuten lang is er weinig gebeurd. Tergend langzaam verdween het schip onder water op de voorsteven na, terwijl scholieren in zwemvesten uit het water en van het schip werden opgepikt. De meeste opvarenden zaten toen echter in de val in de Sewol. De woede van de Koreanen richt zich nu op kapitein Lee, die justitie als verdachte ziet. De Korea Herald spreekt over roekeloos gedrag en het uitblijven van tijdige instructies. Volgens de Korea Times was er maar één functionerende reddingsboot neergelaten en zaten er nog twaalf vast. Nabestaanden laken de slechte informatieverstrekking aan wal.

Het is 21 jaar geleden dat Zuid-Korea voor het laatst zo'n grote veerramp meemaakte. Er zijn trieste verhalen. Van het vijfjarige meisje Kwon, wier familie omkwam. Van de tiener die zijn moeder nog kon sms'en dat hij van haar hield. En van de 22-jarige stewardess Park Ji-young, die zwemvesten uitreikte. "Waarom draag je er zelf geen?", vroeg een scholiere. "Dat doe ik pas als iedereen gered is. Ga nu, ga!"

Park overleefde de ramp niet.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden