Opvallen in het grijze groenteschap

De zoete tomaatjes van Tommies, tussen ander snoepgoed, in een automaat op een school in Leiden. (FOTO LEX VAN LIESHOUT, ANP )Beeld ANP

Groenten en fruit hebben geen cool imago. En dat is wel nodig om het kinder- en vooral het tienerhart te stelen, is het advies aan de sector.

Kinderen en gezond eten, het blijft een ingewikkelde combinatie. Veel ouders ervaren dat dagelijks. De verleidingen zijn immens. Op elke straathoek lokt de zoete of vette snack. De groenten- en fruitsector trok deze week maar weer eens het boetekleed aan. Waarom zijn wij maar niet in staat om het kinderhart te stelen, zo verzuchtte het Vakblad Agf voor de handel in aardappelen, groenten en fruit.

Volgens marketingbureau IPM Kidwise is het niet zo ingewikkeld. Als de berg niet naar Mozes toekomt, moet Mozes naar de berg. „Zorg ervoor dat je iets brengt dat in het snackassortiment past”, zegt adviseur Angela Weghorst. „Eenvoudig te eten en lekker, en het moet je het idee geven dat je verwend wordt. Gezond eten moet voor kinderen iets cools krijgen, want dat imago heeft het niet. Vooral tieners zijn daar gevoelig voor. De sector zou zich in de snackcategorie moeten begeven, maar is daar onvoldoende mee bezig. Daar is nog een wereld te winnen.”

Dat is gemakkelijk gezegd, maar niet gedaan, laat The Greenery, de grootste verkooporganisatie in de sector, weten. „De logistiek is ingewikkeld”, stelt een woordvoerder. „Door het veranderde eetpatroon – niet meer drie maal per dag, maar de hele dag door – moet je ervoor zorgen dat gezond eten overal verkrijgbaar is. Dan kan je pas echt tegenwicht bieden aan de overal verkrijgbare zoete en vette snacks.” De Greenery is het eens met IPM Kidwise dat inzetten op snackachtige groenten en fruit de weg is die genomen moet worden. „Wij starten komend schooljaar met het project Vitapauze. Scholen kunnen hun leerlingen gesneden groenten en fruit bieden. Die liggen ook in de winkels zodat ouders daar een vervolg aan kunnen geven.”

De aanzwellende discussie over overgewicht en hoe die te bestrijden, is van invloed op kinderen, constateer Weghorst van IPM Kidwise. „Al die acties op scholen helpen. Leerkrachten besteden er steeds meer aandacht aan. We zien dat kinderen, vooral in groep 7 en 8 van de basisschool, open gaan staan voor gezond eten. Het moet alleen niet moeten, niet belerend zijn dus.”

Het Tommie-snoeptomaatje (kleine zoete tomaatjes in éénpersoonsverpakking) is vanaf 2005 die weg gegaan en is een succesnummer geworden. Waarom gaan er van de Tommie wel miljoenen verpakkingen over de toonbank? „Het is een geval van het juiste moment”, zegt bedenker Jos van Mil van de coöperatie Greenco. „De markt was er aan toe. Maar dat is maar een deel van het verhaal. Het is een topproduct in de juiste verpakking en verspreid door een voortreffelijk verkoopapparaat. Het is overal en het hele jaar door verkrijgbaar: in supers, tuincentra, tankstations, op scholen en in attractieparken.”

Maar misschien wel het meest doorslaggevend, vindt Van Mil, is de clown als beeldmerk. „We zochten naar iets opvallends in die grijze massa die het groenteschap toch is. Die clownskop met tomatenneus valt erg op. Niemand verwacht dat in dat schap, maar iedereen pakt het even op. Dan ben je al op de helft. Moeders denken: leuk voor de kinderen en stoppen het in de kar.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden